Trwa przebudowa dworca Zduńska Wola, połączona z przywracaniem mu historycznego wyglądu. Oprócz elewacji remont objął też wnętrze. Częścią tej samej, mającej zakończyć się w przyszłym roku inwestycji jest budowa kładek w Strykowie i Głownie.
Wartość inwestycji w Zduńskiej Woli wynosi ok. 4,5 mln zł. Prace rozpoczęły się w czerwcu od usunięcia starego tynku i odsłonięcia zabytkowej, czerwonej cegły. Wykonawca rozebrał też pokrycie dachowe i wymienił więźbę. Trwają przygotowywania do wymiany instalacji elektrycznej i wodnej oraz ogrzewania.
Historyczny z zewnątrz, nowoczesny w środku
Docelowo dworzec ma odzyskać wygląd zewnętrzny z czasu otwarcia Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej (1902 r.). W środku nowy układ kas i połączenie poczekalni z częścią komercyjną ma poprawić funkcjonalność obiektu. Przed dworcem powstaną stanowiska dla autobusów, miejsca parkingowe i stojaki dla rowerów. Całości dopełni zadaszenie na trasie do przejścia podziemnego, nowe jezdnie i chodniki. – Prace nie wpływają na dostęp podróżnych do pociągów – zastrzega zarządca infrastruktury.
W latach 2017-2020 roku PKP PLK przebudowały stację Zduńska Wola. Powstały wtedy nowe, szersze perony i przejście podziemne z windami. Po
rewitalizacji odcinka ze Zduńskiej Woli do stacji Łódź Kaliska maksymalna prędkość na linii wynosi 120 km/h, a czas podróży najszybszymi pociągami do stolicy województwa skrócił się o jedną trzecią.
Filary kładek już stoją
Przebudowa zduńskowolskiego dworca jest częścią szerszego, wartego ok. 50 mln zł pakietu inwestycji pod nazwą „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego”. W jego skład wchodzą też prace w trzech innych lokalizacjach: Pabianice Północ (budowa nowego przystanku), Stryków oraz Głowno. Zadanie jest współfinansowane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
W Głownie i Strykowie najważniejszą częścią inwestycji będą kładki dla pieszych, umożliwiające bezkolizyjne dojście na perony (dotychczas można było na nie dotrzeć tylko przecinając tory w jednym poziomie). Z myślą o osobach niepełnosprawnych, podróżnych z ciężkim bagażem i opiekunach z dziećmi w wózkach zaplanowano windy. W obu miastach wybudowano już betonowe podpory, na których zostanie osadzona główna konstrukcja kładek. Każda z nich będzie liczyła ok. 42 m długości i 3 m szerokości. Kładki mają być oddane do użytku w przyszłym roku.
Próby znalezienia wykonawcy dla czterech węzłów multimodalnych trwały ponad dwa lata.
W pierwszym przetargu budżet został przekroczony o blisko 250%, drugie postępowanie
zostało unieważnione. Ostatecznie umowę udało się podpisać
dopiero w czerwcu ubiegłego roku.