W ofercie komunikacji autobusowej w regionie łódzkim potencjalnie mogą niebawem zajść spore zmiany. Samorząd nie przedstawił jednak choćby zarysu przyszłorocznej oferty, choć do jej wejścia w życie pozostało ok. dziesięć dni. To może odbić się negatywnie na atrakcyjności transportu zbiorowego.
W ostatnich latach samorządom udało się w dużej mierze zlikwidować albo przynajmniej zmniejszyć problem olbrzymiej niepewności związanej z wejściem w życie kolejnych rocznych rozkładów jazdy. Charakterystyczne dla pierwszych dwóch dekad XXI w. było ogłaszanie z minimalnym wyprzedzeniem planów likwidacji poszczególnych połączeń, co pogłębiało kryzys zaufania do transportu zbiorowego. Obecnie takie przypadki są incydentalne, a grafik połączeń co do zasady publikowany jest z minimum trzytygodniowym wyprzedzeniem.
Oferta jest też bardzej stabilna, co pozwala pasażerom na racjonalne planowanie swojego życia – np. wybór miejsca pracy czy szkoły. Inaczej jest jednak w przypadku komunikacji autobusowej, która wciąż opiera się w dużej mierze na przewozach komercyjnych realizowanych na własne ryzyko biznesowe przewoźników. Ci rezygnują z obsługi całych tras lub poszczególnych kursów często niemal natychmiast po utracie rentowności, czemu trudno się zresztą dziwić w obliczu konieczności ochrony wielu przedsiębiorstw przed upadkiem.
Podobnie bywa też w przypadku autobusowej komunikacji regionalnej finansowanej przez samorządy. Te same organy, które z dużym wyprzedzeniem informują o planach związanych z komunikacją kolejową, dopiero w ostatniej chwili podają często choćby podstawowe informacje o rozkładzie jazdy kursów realizowanych na ich zlecenie przez przewoźników drogowych. Jednym z największych organizatorów połączeń finansowanych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych jest województwo łódzkie. Wciąż nie wiemy, jak wyglądać będzie siatka linii przewidzianych przez nie do obsługi w 2023 r.
– Jesteśmy obecnie w trakcie zatwierdzania oferty przewozowej na rok 2023 – poinformował nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Na razie samorząd nie ma jeszcze podpisanego kompletu umów z operatorami. O szczegółach rozkładu jazdy zamierza poinformować dopiero po świętach, kiedy do jego wejścia w życie pozostanie zaledwie kilka dni.
Trudno jest więc uznać komunikację autobusową za godną zaufania. Poszczególne połączenia mogą potencjalnie zniknąć z rozkładu jazdy niemal natychmiast po ogłoszeniu tego faktu, co nie pozostawi dotychczasowym pasażerom czasu na zorganizowanie alternatywnego środka transportu. To zmniejsza zaś atrakcyjność oferty, nawet jeśli jej ostateczny kształt będzie konkurencyjny względem choćby własnego samochodu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.