Jak poinformował nas łódzki samorząd wojewódzki, w ostatnich miesiącach doszło do zwiększenia liczby autobusowych linii komercyjnych obsługiwanych na podstawie zezwoleń wydawanych przez marszałka. Ten ma też plan dalszego rozwoju swojego systemu autobusowego. Czy transport realizowany z dala od ścisłej aglomeracji łódzkiej wreszcie odbił się od dna?
W ostatnim czasie bardzo dużym problemem w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Łodzi i jej najbliższych okolicach okazał się niedobór kierowców. Liczba wakatów w łódzkim MPK doprowadziła wręcz do likwidacji części kursów realizowanych zarówno na trasach miejskich, jak i podmiejskich. Okresowo trudności z zapewnieniem rozkładowej obsługi połączeń zanotowane zostały także w Pabianicach, choć tamtejszy MZK szybko zorganizował dodatkowy nabór na stanowisko kierowcy zakończony zatrudnieniem nowych pracowników, co załatało powstałą lukę.
Kierowcy doceniają stabilność zatrudnienia
– Z informacji uzyskanych od operatorów naszych linii autobusowych temat niedoboru kierowców jest dostrzegalny – przyznaje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Nie ma jednak obecnie ryzyka wystąpienia przerw w ciągłości obsługi zakontraktowanych połączeń. Jak tłumaczy samorząd, kierowcy doceniają bowiem stabilność pracy, przewidywalne godziny i system nieoparty na delegacjach, którymi charakteryzuje się np. branża transportu ciężarowego.
Co więcej, niebawem województwo chce istotnie rozszerzyć swoją sieć linii autobusowych. Trwa bowiem postępowanie na wybór przewoźnika, który obsłuży połączenia dowozowe pod marką Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na nowe linie skierowany ma zostać tabor kupiony przez UMWŁ dzięki dotacji z programu Polski Ład. Wciąż nie wiadomo jednak, na jakich trasach zobaczymy fabrycznie nowe solarisy. – Będą to tzw. połączenia ostatniej mili – usłyszeliśmy jedynie w samorządzie. W dokumentacji przetargowej wskazano przy tym kilka możliwych do uruchomienia połączeń, m.in. w rejon Strykowa i Głowna, ale ich wykaz nie jest ostateczny. Aktualnie analizowana jest jedyna oferta złożona przez PKS Skierniewice.
Więcej nowych niż likwidowanych połączeń
Co nieco zaskakujące, oprócz linii uruchamianych dzięki dotacji urzędu powstają też nowe połączenia komercyjne. – W okresie od 1 stycznia 2023 r. do dziś wydanych zostało 38 nowych zezwoleń, a wygasło tylko osiem – wyliczają służby prasowe marszałka. Ten odpowiada za wydawanie dokumentów przewoźnikom planującym realizować kursy w relacjach międzypowiatowych oraz międzywojewódzkich, jeśli ich siedziba znajduje się na obszarze regionu administracyjnego.
Czy transport regionalny w Łódzkiem wychodzi więc z wieloletniego kryzysu? Sytuacja wciąż nie jest prosta, bo z rynku zniknęli ważni przewoźnicy (PKS Łódź, PKS Zduńska Wola, PKS Piotrków Tryb.), a wielu z pozostałych znacząco ograniczyło liczbę kursów. Po raz pierwszy od dziesięcioleci bilans jest jednak dodatni, a plany regionu zakładają dalszy rozwój siatki linii dotowanych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.