Pomimo dużego przesunięcia czasowego względem pierwotnych planów jeszcze w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014 – 2020 zrealizowany zostanie trzeci etap tzw. łódzkiego projektu przystankowego. Województwo wraz z PKP PLK i miastem Zduńska Wola wybudują nowy przystanek w Pabianicach oraz poprawią jakość infrastruktury pasażerskiej w trzech innych lokalizacjach. Ma to przyczynić się do zwiększenia komfortu korzystania z transportu szynowego w podróżach po regionie.
Samorząd województwa łódzkiego poinformował dziś podczas krótkiej konferencji prasowej o długo oczekiwanym rozpoczęciu prac nad kolejnym etapem tzw. projektu przystankowego. W ramach poprzednich perspektyw finansowych UE region wyremontował szereg przystanków i dobudował kolejne, m.in. w Łodzi, Zgierzu, Gliniiku czy Domaniewicach. Kontynuacją tych działań prowadzoną jeszcze w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 ma być budowa jednego nowego przystanku i poprawa jakości infrastruktury pasażerskiej w trzech kolejnych lokalizacjach.
Województwo: wykorzystamy środki ze „starego” RPO – To inwestycja na kwotę ok. 50 mln zł – mówił Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. Poza pieniędzmi z RPO wykorzystane zostaną również środki własne PKP Polskich Linii Kolejowych. Pozwoli to na budowę przystanku o roboczej nazwie Pabianice-Północ (będą tam dwa perony) oraz na inwestycje na stacjach w Głownie i Strykowie. Mają się tam pojawić kładki nad torami, przebudowane będą też place przed dworcami kolejowymi.
Poza tym we współpracy z miastem Zduńska Wola przeprowadzony ma zostać remont tamtejszego dworca, który od kilku lat jest własnością samorządu gminnego. – Jest także element torowy, bo w ramach tego projektu powstanie zadaszenie nad peronem nr 1 – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Zdaniem marszałka prace znacząco podniosą komfort korzystania z kolei i przyczynią się do jej lepszej integracji z transportem drogowym. Nowy przystanek w Pabianicach ma zaś pomóc w pozyskaniu nowych pasażerów, którzy dziś musieliby dojeżdżać kilka kilometrów do stacji Pabianice.
PLK: Przetarg był problematyczny, ale mamy już wykonawcęPrace rozpoczną się później, niż zakładano pierwotnie, bo przetarg na wykonanie robót był ogłaszany kilkakrotnie. – Mieliśmy problemy z wyborem wykonawcy – przyznał prezes PKP PLK. Nie przedstawił on konkretnego harmonogramu prac, ale zapewnił, że wszystkie elementy przedsięwzięcia powinny zostać zrealizowane w ciągu dwóch lat. Kontrakt na roboty ma bowiem zakończyć się w pierwszej połowie 2023 r.
– Warto też zauważyć, że inwestycja stanowi zaledwie kroplę w morzu tego, co jest realizowane w ramach tej perspektywy unijnej w województwie łódzkim – stwierdził Ireneusz Merchel. Zapowiedział, że nowe i zmodernizowane przystanki będą otwierane w ramach kilku innych inwestycji, w tym przebudowy tzw. Magistrali Węglowej. Powiedział, że decyzję o remoncie infrastruktury pasażerskiej pomimo pierwotnych planów jej likwidacji PKP PLK podjęły w związku z działaniami marszałka Grzegorza Schreibera.
Województwo nie ogłosiło jednak wciąż planów wznowienia ruchu regionalnego na tej czynnej od kilku lat wyłącznie w ruchu towarowym i dalekobieżnym trasie.