fot. Grzegorz W. Tężycki, CC BY 4.0, commons.wikimedia.org
Stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny opublikowało strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Oznacza to wybór kilku przedsięwzięć transportowych do dofinansowania środkami regionalnymi UE. Wśród najważniejszych zadań znalazły się projekty tramwajowe Łodzi i Zgierza.
Część unijnych środków przeznaczonych na rozwój mobilności w województwie łódzkim będzie rozdysponowana w trybie pozakonkursowym. O ich przyznaniu decyduje zamieszczenie danego przedsięwzięcia w strategii działań, za której przygotowanie odpowiada stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny. Gromadzi ono jednostki samorządu terytorialnego z aglomeracji łódzkiej. Organizacja opublikowała niedawno ów dokument, co w praktyce oznacza, że poznaliśmy część inwestycji transportowych, jakie zostaną zrealizowane w ramach programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.
Są pieniądze na nieczynne odcinki tramwajowe
Listę zadań otwiera budowa węzła przesiadkowego w Koluszkach. W Konstantynowie Łódzkim stworzony ma zostać system mobilności lokalnej. Znacznie szerszy zakres ma natomiast zgłoszony przez miasto Pabianice złożony projekt modernizacji systemu komunikacji miejskiej, który ma objąć zakup autobusów elektrycznych, remont pętli tramwajowej Duży Skręt czy pewne inwestycje na terenie zajezdni miejscowego MZK.
Przedsięwzięcie z zakresu mobilności niskoemistyjnej ma być realizowane w Zgierzu (w jego ramach należy spodziewać się modernizacji fragmentu nieczynnej linii tramwajowej nr 46). Na terenie Łodzi długo oczekiwanej modernizacji doczekać ma się trasa tramwajowa w ciągu ul. Warszawskiej. W Aleksandrowie Łódzkim rozbudowany ma zostać system dróg rowerowych i chodników. Podobne działania mają być podjęte na terenie gminy Pabianice. Powiat pabianicki ma zdobyć środki na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu wzdłuż jednej z dróg powiatowych, w infrastrukturę rowerową zainwestuje też powiat zgierski. Łódź ma zaś wybudować drogi rowerowe prowadzące do Konstantynowa i Aleksandrowa.
Zainteresowanie znacznie przekroczyło możliwości
– Strategia ZIT dla ŁOM została opracowana i proces jej przyjęcia przez radę stowarzyszenia ŁOM, a także ustawowego jej opiniowania zakończył się w czerwcu – potwierdził w odpowiedzi na nasze pytania sekretariat biura stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny. Na liście przewidzianych do realizacji zadań zabrakło postulowanego przez gminę Lutomiersk kompleksowego remontu nieczynnej linii tramwajowej Konstantynów – Lutomiersk. Było to jednak spodziewane, bo miasto Konstantynów, które administruje fragmentem zamkniętego w 2019 r. ciągu, nie złożyło analogicznej propozycji. Tym samym modernizacja lutomierskiego odcinka torowiska nie doprowadziłaby i tak do przywrócenia ruchu, bo stan konstantynowskiej części trasy pozostałby zły.
Należy przy tym zastrzec, że realizowanych nie będzie znacznie więcej zgłoszonych inwestycji. – Alokacja EFRR przeznaczona na realizację wskazanych w strategii projektów w ramach FEŁ 2027 została uzgodniona z urzędem marszałkowskim jako instytucją zarządzającą funduszami. Wartość dostępnych środków EFRR przeznaczonych dla projektów z zakresu mobilności dla miejskiego obszaru funkcjonalnego miasta Łodzi została określona na poziomie 47 mln 54 tys. 882 euro – usłyszeliśmy w stowarzyszeniu ŁOM. Tymczasem wartość dofinansowania w zgłoszonych propozycjach wyniosła niemal 860 mln zł.
Większość łódzkich zadań tramwajowych na liście rezerwowej
Jedynie na liście rezerwowej strategii znalazły się więc zgłoszone przez Łódź inwestycje tramwajowe obejmujące modernizację torowisk w ciągu ul. Franciszkańskiej, Żeromskiego, al. Politechniki czy ul. Telefonicznej. Zagwarantowanego finansowania nie ma również planowana budowa nowego odcinka w ciągu ul. Cieszyńskiej ani węzła przesiadkowego na Kozinach. Wśród przedsięwzięć zaproponowanych przez mniejsze ośrodki, które nie znalazły się na liście podstawowej, można wymienić np. budowę węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym w Ozorkowie, wyznaczenie dróg rowerowych w gminie Zgierz czy stworzenie parkingu Park and Ride w Rogowie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.