Łódzka Kolej Aglomeracyjna odebrała 20 autobusów, mających pełnić rolę środka dowozowego do stacji i przystanków kolejowych na „ostatniej mili”. Hybrydowe pojazdy o charakterystyce lokalnej dostarczył Solaris. Pierwsze, przez krótki czas darmowe przewozy mają rozpocząć się w ciągu dwóch miesięcy – samorząd ani przewoźnik wciąż nie ujawniają jednak choćby zarysu siatki połączeń.
Nowe pojazdy to hybrydowe, dwudrzwiowe Solarisy Urbino 10,5 IV generacji z aranżacją wnętrza przystosowaną do komunikacji lokalnej. Zakup został dofinansowany kwotą 27 mln zł ze środków rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”. Umowę z producentem podpisano
nieco ponad rok temu. Autobusy mają po 27 miejsc siedzących i maksymalnie 51 stojących, a także wydzieloną przestrzeń do przewozu wózków. We wnętrzu każdego egzemplarza znalazł się także (podobnie jak w kolejowym taborze ŁKA) biletomat, router ogólnodostępnej sieci WiFi oraz gniazdka USB.
Park taborowy ma być rozwijany. Na razie ŁKA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na
12 mniejszych autobusów do obsługi linii o niższej frekwencji.
Integracja rozkładowa i taryfowa
Zgodnie z zapowiedziami samorząd województwa tworzy
zintegrowany system transportu kolejowo-autobusowego. – Są miejsca, z których trzeba dotrzeć do pociągu, pokonując odcinki, na których nie ma dziś nierzadko żadnej komunikacji publicznej – wyjaśnił ideę wykorzystania autobusów marszałek województwa Grzegorz Schreiber.
Autobusami będzie dysponowała ŁKA za pośrednictwem
wyłonionej w przetargu firmy (PKS Skierniewice). W pierwszym okresie – między połową listopada a wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy – przejazdy autobusami będą bezpłatne. – Później autobusem i pociągiem będzie można podróżować na wspólnym bilecie, z honorowaniem wszelkich ulg kolejowych – zapowiada prezes ŁKA Janusz Malinowski.
Rozkład jazdy autobusów i pociągów ma być ściśle skoordynowany. W oficjalnym rozkładzie jazdy połączenia dowozowe Kolejowej Komunikacji Autobusowej ŁKA otrzymają kategorię ŁA. Ukłonem w stronę pasażerów ma też być oprogramowanie do śledzenia pojazdów. – Zastosujemy nowatorski system: w specjalnej, darmowej aplikacji mobilnej podróżny będzie mógł sprawdzić, gdzie obecnie znajduje się jego autobus i czy ma opóźnienie – ujawnia Malinowski.
Dokąd pojadą? To wciąż tajemnica
Choć do uruchomienia przewozów pozostały niespełna dwa miesiące, wiąż nie wiadomo, na jakich trasach, jak często i jak szybko będą jeździły autobusy ŁA. – Program wykorzystania autobusów został opracowany, trwają jego testy. Na razie nie będziemy udzielać informacji na temat siatki połączeń – mówi tylko prezes ŁKA.
W opisie przedmiotu zamówienia w przetargu ŁKA na realizację przewozów wymieniono trasy: Łódź - Stryków - Łowicz, Kutno - Łowicz - Skierniewice, Kutno - Łęczyca - Ozorków, Drzewica - Tomaszów Mazowiecki/Spała, Żakowice - Słotwiny (wszystkie równoległe do obsługiwanych już przez ŁKA tras kolejowych), Parzęczew - Ozorków Nowe Miasto, Brzeziny - Bedoń, Wolbórka - Będków - Rokiciny i Lutomiersk - Pabianice - Łask. Pewne światło na tę kwestię może rzucić wypowiedź marszałka o przygotowaniach sieci drogowej. Resztę dofinansowania z „Polskiego Ładu” (66,8 mln zł) przeznaczono bowiem na remonty dróg w województwie – między innymi właśnie z myślą o autobusach. – Ponieważ inwestycje zostały ukończone, przewozy mogą się rozpocząć – stwierdził polityk.
Z informacji na stronie internetowej Zarządu Dróg Wojewódzkich wynika, że w latach 2022-2023 (ostatnie prace zakończyły się kilkanaście dni temu) z funduszu sfinansowano prace na następujących odcinkach: DW 473 Szydłów – Piotrków Trybunalski (6,6 km), DW 478 Siedlątków – Krępa (9,9 km), DW 480 na trzech fragmentach między Monicami a Kolonią Zawady (20,84 km), DW 481 Rychłocice – Wieluń (23,3 km – najdłuższy odcinek), DW 482 Dębołęka – Zapole i Kluski – węzeł S8 (16,4 km), DW 483 Brzezie – Chabielice (3,5 km), DW 584 Kiernozia – Marianka i Goleńsko – Łowicz (14,7 km), DW 703 Łęczyca – Góra Św. Małgorzaty (8 km), DW 704 Jamno – Gzinka (2,8 km), DW 707 Nowy Kawęczyn – Wołucza i Kurzeszyn – Rawa Mazowiecka (7,4 km), DW 710 Wielka Wieś – Rossoszyca (13,2 km), DW 713 Kunice – Januszewice oraz fragment w Opocznie (4,2 km), DW 715 Redzeń Stary – Regny (1 km), DW 726 na trzech odcinkach między Matyldowem a Trojanowicami (16,05 km) oraz DW 785 Żytno – Silnica (1,6 km). Odcinki te są dość równomiernie rozłożone po terenie województwa. Zapewne znaczna część z nich pokrywa się z przyszłymi trasami autobusów dowozowych ŁKA - jeśli nie tymi, które mają zostać uruchomione w listopadzie, to z zaplanowanymi na późniejsze etapy.