Samorząd województwa łódzkiego zdecydował się walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez modernizację dróg wojewódzkich. Argumentuje, że większość odcinków, które są przeznaczone do przebudowy, jest wykorzystywana przez finansowane z budżetu regionu kursy autobusów. Sieć połączeń marszałkowskich ma też ulegać dalszemu rozszerzaniu.
Samorząd województwa łódzkiego jest jednym z nielicznych, który pozyskał z rządowego programu Polski Ład środki na cele związane z walką z wykluczeniem komunikacyjnym. Najważniejszym pod tym kątem grantem wydaje się ten przyznany na zakup autobusów, które mają trafić do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (właśnie trwa
ponowiony przetarg). Przewoźnik kolejowy planuje uruchomić dzięki nim sieć połączeń dowozowych z miejscowości położonych dalej od torów.
Większość odcinków wykorzystywana przez autobusy wojewódzkie Łódzki marszałek otrzymał jednak dotację na jeszcze jedną inicjatywę mającą służyć temu samemu celowi. Projekt ten nosi nazwę „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem – modernizacja dróg w celu zwiększenia dostępności sieci kolejowej i PKS”. – Podejmujemy aktywne działania mające na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na wszystkich płaszczyznach. Realizujemy spójne i komplementarne projekty z bezpośredniego zakresu przewozów autobusowych oraz projekty inwestycyjne dotyczące dróg, infrastruktury kolejowej i taboru – tłumaczy Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Samorząd zaznacza, że na znacznej części przewidzianych do remontu odcinków utrzymuje ruch autobusowy finansowany przez województwo przy wykorzystaniu środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – W przypadku rosnącego dalej zapotrzebowania społecznego będą podejmowane decyzje dotyczące zagęszczenia istniejących połączeń bądź uruchomienia nowych linii – deklarują służby prasowe UMWŁ. Są jednak odcinki – np. w ciągu dróg 707 w Rawie Mazowieckiej czy 786 w rejonie Żytna – które nie są obecnie objęte obsługą wojewódzkiej sieci połączeń autobusowych i nie ma konkretnych planów zmiany tego stanu rzeczy, a mimo to będą one remontowane w ramach Polskiego Ładu.
Kilka autobusów dziennie, wielokrotnie więcej samochodów Władze szczebla regionalnego deklarują, że plan modernizacji dróg ma znaczenie także w kontekście wspomnianego już projektu taborowego. Autobusy, które w założeniach mają stworzyć sieć połączeń „ostatniej mili”, będą tam, gdzie to możliwe, wykorzystywać fragmenty, których stan techniczny ulegnie teraz poprawie. Na razie nie przedstawiono jednak listy przewidzianych do uruchomienia linii.
Ruch autobusowy na odcinkach, na których jest on prowadzony, ma niewielką skalę: na większości linii uruchamianych jest tylko kilka kursów dziennie. Decyzja UMWŁ o wykorzystaniu środków na modernizację dróg jest więc kolejnym przyczynkiem do dyskusji o tym, na ile środkiem do walki z wykluczeniem komunikacyjnym jest prywatny samochód. To właśnie użytkownicy aut będą bowiem najważniejszymi beneficjentami inwestycji drogowych.