Województwo łódzkie poinformowało o planach zagospodarowania środków, które zostały niedawno przeniesione z puli przeznaczonej na projekty rewitalizacyjne do tej dotyczącej transportu niskoemisyjnego. Trafią one do Pabianic oraz do samego UMWŁ, który stworzył system wojewódzkiego roweru publicznego. Jesienią zorganizowany zostanie natomiast nowy konkurs w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, który wyłoni kolejnych beneficjentów.
W marcu informowaliśmy szeroko o
przyznaniu Pabianicom dodatkowych środków unijnych na realizację inwestycji, której głównym elementem będzie remont linii tramwaju podmiejskiego do Łodzi. Pieniądze pozwolą na przeprowadzenie prac, bo oferty złożone w przetargu na projekt i roboty budowlane znacznie przekroczyły zakładany kosztorys, a bez zwiększenia wsparcia zewnętrznego miastu nie udałoby się wygospodarować odpowiedniej sumy. Nie było to jednak jedyne przedsięwzięcie transportowe, na które przeznaczone zostały środki unijne w wysokości większej, niż pierwotnie zakładano.
Transport niskoemisyjny zamiast rewitalizacjiŚrodki, które otrzymają Pabianice, pochodzą bowiem z puli, która pierwotnie miała być przeznaczona na mocy tzw. kontraktu terytorialnego na projekty rewitalizacyjne. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wyraziło zgodę na zmianę przeznaczenia 26 mln 363 tys. 056 zł, a dodatkowe wsparcie dla inwestycji tramwajowej wyniosło 11 mln 800 tys. 500 zł. Do rozdysponowania pozostało zatem niespełna 15 mln zł.
– Zarząd Województwa Łódzkiego zdecydował o podniesieniu dofinansowania w zakresie przyznania środków z budżetu państwa dla dwóch inwestycji w ramach poddziałania Niskoemisyjny transport miejski – poinformował nas Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Poza Pabianicami pieniądze otrzymało również samo województwo łódzkie, które realizuje przedsięwzięcie o nazwie „Integracja różnych systemów transportu zbiorowego poprzez rozbudowę węzłów przesiadkowych w województwie łódzkim”. Głównym elementem projektu jest stworzenie działającego już od jesieni zeszłego roku systemu wojewódzkiego roweru publicznego, którego stacje rozmieszczone są w miejscowościach leżących przy liniach kolejowych obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną.
Nowy nabór ruszy w październikuWsparcie tej inwestycji jest jednak stosunkowo niewielkie – urząd marszałkowski otrzymał jedynie 318 tys. 039,67 zł. Samorząd wciąż dysponuje zatem przeszło 14 mln zł dotacji i zapewnia, że również te środki trafią do realizatorów przedsięwzięć z zakresu transportu niskoemisyjnego. Beneficjenci mają zostać wyłonieni w kolejnym naborze projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
– Planowany termin rozpoczęcia naboru to październik tego roku. Kryteria wyboru projektów zostaną ogłoszone wraz z regulaminem konkursu dla planowanego naboru – zapowiadają służby prasowe samorządu regionalnego.