Czy tramwajowa linia 46 Łódź – Zgierz – Ozorków ruszy dzięki środkom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego? Region anonsuje kolejny konkurs projektów i zapewnia, że losy tramwajów są dla niego wyjątkowo istotne.
Od niemal roku
nieczynna pozostaje tramwajowa linia podmiejska 46 łącząca Łódź ze Zgierzem i Ozorkowem. Prowadzone przez kilka miesięcy rozmowy lokalnych samorządów nie doprowadziły jednak do żadnego rozwiązania problemu braku środków na przeprowadzenie niezbędnej modernizacji trasy, której zły stan techniczny doprowadził do zawieszenia ruchu. Część gmin pokładała nadzieje w możliwości uzyskania wsparcia zewnętrznego ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Linie podmiejskie ważne także dla samej ŁodziNowe władze regionu zapewniają o swoim poparciu dla wszelkich działań, które mogą usprawnić i podnieść jakość usług czy zwiększyć bezpieczeństwo systemu publicznego transportu zbiorowego tak, by był on przyjazny dla środowiska i konkurencyjny względem transportu indywidualnego, w tym w zakresie podmiejskich linii tramwajowych. – Realizacja tego celu pozytywnie wpłynęłaby na integrację wewnętrzną mieszkańców regionu, zwiększenie ich mobilności oraz poprawę dostępu do rynku pracy, edukacji i usług społecznych – ocenia Magdalena Kamińska, rzecznik prasowy marszałka województwa łódzkiego.
– Ponowne uruchomienie połączenia pomiędzy Łodzią a Ozorkowem, a także kompleksowa modernizacja pozostałych linii tramwajów podmiejskich wymagających inwestycji, przyczyniłyby się do zwiększenia wewnętrznej integracji miasta Łodzi i jej obszaru funkcjonalnego, w szczególności obszarów wiejskich – podkreśla przy tym nasza rozmówczyni. Zapewnia przy tym, że pozytywna ocena roli tramwajowej komunikacji podmiejskiej może przełożyć się na konkretną pomoc pieniężną. – Województwo już w 2014 r. poinformowało prezydentów, burmistrzów i wójtów miast i gmin, przez obszar których przebiegają podmiejskie linie tramwajowe, o możliwościach pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji z nimi związanych – podkreśla.
W ciągu kilku miesięcy ruszy kolejny konkurs transportowy RPO WŁO ile wiele możliwości, które pozostawały otwarte na początku aktualnej perspektywy budżetowej UE, jest już wyczerpane, o tyle w tym roku samorządy mają stanąć przed kolejną szansą na wsparcie – tym razem udzielane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Alokacja na działanie „Niskoemisyjny transport miejski” na lata 2014 – 2020 początkowo wynosiła 93 mln 690 tys. 668 euro. Dostrzegając wagę inwestycji z tego obszaru, w wyniku renegocjacji z Komisją Europejską, w 2018 r.
zwiększono tę kwotę do 139 mln 800 tys. 668 euro. W 2019 r. planowany jest kolejny konkurs – zapowiada przedstawicielka UMWŁ.Nie wskazuje przy tym, jak duża kwota będzie w nim dostępna.
– Samorząd województwa łódzkiego dołoży też wszelkich starań, aby kwestia zapewnienia zintegrowanego i ekologicznego transportu w obrębie aglomeracji łódzkiej została podjęta w toku prac nad nową strategią rozwoju województwa, a także nad innymi dokumentami, których zapisy będą miały wpływ na realizację przyszłych inwestycji w regionie łódzkim – dodaje Magdalena Kamińska. Przypomnijmy jednak, że otrzymanie środków pomocowych z UE nie gwarantuje sukcesu inwestycji. Władze Pabianic wciąż nie mogą bowiem rozstrzygnąć dużego przetargu na remont linii tramwajowej, którego realizacja wydawała się pewna po przydzieleniu na ten cel wielomilionowego wsparcia z RPO przyznanego w ramach poprzedniego konkursu projektów.
Pabianice wciąż czekają na dodatkowe środkiMiasto liczy, że otrzyma dodatkowe środki, które pozwoliłyby wybrać jednego z oferentów we wspomnianym postępowaniu (oferty znacząco przekroczyły założony budżet). W poniedziałek publikowaliśmy na naszych łamach
stanowisko Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, zgodnie z którym do resortu nie wpłynął wniosek władz regionalnych w tej sprawie. Jak zapewnił nas jednak jeszcze w poniedziałek były marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, poprzedni Zarząd Województwa Łódzkiego skierował do MIiR wniosek o przesunięcie środków pomiędzy osiami priorytetowymi (z rewitalizacji na transport niskoemisyjny). Zgoda ministerstwa na takie działanie miałaby pozwolić na dalsze procedowanie sprawy przyznania dodatkowej dotacji samorządom Pabianic i Ksawerowa. Wczoraj zadaliśmy pytania prasowe w sprawie toczącej się procedury Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Łódzkiego kierowanemu już przez nowego marszałka Grzegorza Schreibera oraz MIiR – więcej informacji opublikujemy po otrzymaniu aktualnego stanowiska UMWŁ i resortu.