fot. Łódzka Inicjatywa na rzecz Przyjaznego Transportu
Nie dojdzie do wznowienia regularnej komunikacji nocnej pomiędzy Ozorkowem a Łodzią. Według wstępnych koncepcji miałoby ono bowiem funkcjonować w oparciu o dotację samorządu wojewódzkiego. Ten jednak nie zamierza uruchamiać nowej linii autobusowej, bo twierdzi, że jego rolą nie jest uzupełnianie komunikacji miejskiej.
Przed rokiem przestało funkcjonować działające nieprzerwanie przez kilkanaście lat połączenie nocne z Łodzi przez Zgierz do Ozorkowa. Podłódzkie gminy przestały bowiem organizować we współpracy z Urzędem Miasta Łodzi linię Z46 stanowiącą zastępstwo za zawieszone połączenie tramwajowe. Zamiast niej zafunkcjonowała zgierska linia nr 10, ale jej rozkład jazdy nie przewiduje już kurtsów realizowanych nocą. Władze Ozorkowa zapewniały nas jednak, że pracują nad koncepcją wznowienia komunikacji nocnej.
Województwo nie ma konkretnych planów otwarcia przewozów
Komunikacja miałaby jednak funkcjonować w zupełnie nowej formule organizacyjnej. Miasto prowadziło bowiem wówczas rozmowy z samorządem regionalnym i proponowało mu uruchomienie osobnej linii funkcjonującej niezależnie od finansowanej przez gminy komunikacji dziennej. Władze wojewódzkie potwierdziły przed rokiem, że trwały w tej sprawie wstępne negocjacje, ale dziś wiemy już, że połączenie nie powstanie. – Naszą rolą nie jest uzupełnianie komunikacji miejskiej – tłumaczy Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Region deklaruje, że skupia się przede wszystkim na obszarach wykluczonych transportowo, tzw. białych plamach komunikacyjnych. Rzeczywiście trudno zaliczyć do nich Ozorków, bo przez miasto przebiega ważna linia kolejowa, a gminy zapewniają funkcjonujące rzadziej niż tramwaj, ale wciąż relatywnie częste połączenie ze Zgierzem, skąd tramwajem można dotrzeć do Łodzi. Samo województwo finansuje przy tym połączenia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Kutno – Ozorków – Łódź. W Ozorkowie przystają też pociągi dalekobieżne PKP Intercity, w których honorowane są bilety ŁKA.
Więcej autobusów regionalnych, ale w dzień
Region jest też organizatorem połączeń autobusowych Łódź – Ozorków – Łęczyca realizowanych naokrężną trasą przez Sokolniki. Jak podkreśla samorząd, w styczniu liczba kursów na tej linii została zwiększona i wynosi obecnie dwanaście dziennie (w dni robocze). – Oczywiście zawsze jesteśmy otwarci na konkretne propozycje lokalnych samorządów – zapewnił UMWŁ. Na razie nie ma jednak w planach żadnych rozwiązań wykraczających poza aktualną ofertę.
Dodajmy, że likwidacja nocnych połączeń do Ozorkowa oznacza też odcięcie od systemu komunikacji nocnej znacznie większego i bezpośrednio sąsiadującego z Łodzią Zgierza. Również w tym przypadku dotychczas nie pojawiły się żadne konkrety dotyczące możliwości ewentualnego przywrócenia komunikacji nocnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.