Za około rok marszałek województwa łódzkiego ma zaproponować aktualizację do regionalnego planu transportowego. Najważniejszy dokument wskazujący na kierunki rozwoju systemu komunikacyjnego ma być przygotowywany w oparciu o opinie mieszkańców. Te zbierane są już teraz w internetowej ankiecie.
Władze województwa poinformowały o planach przygotowania aktualizacji Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego (tzw. planu transportowego). – Aby dokument spełniał oczekiwania mieszkańców, potrzebna jest współpraca przy jego opracowywaniu – twierdzi Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, zapraszając do udziału w specjalnej ankiecie internetowej. Służby prasowe marszałka argumentują, że badanie pozwoli na zdefiniowanie zmian w preferencjach pasażerów, które mogą okazać się kluczowe przy układaniu nowej siatki połączeń. Przypomnijmy, że składa się ona obecnie oprócz kolei regionalnej także z
39 linii komunikacji autobusowej.
Ogólny charakter stawianych pytań Ankieta jest już dostępna na łamach portalu elodzkie.pl, a uwagi mają być zbierane aż do października. Samo badanie podzielone jest na kilka części, a każda z nich zawiera szereg pytań – pierwsze dwa etapy dotyczą kwestii statystycznych i aktualnych zwyczajów komunikacyjnych pytanego. Choć niektóre sformułowania mogą nieco zaskoczyć (np. jedną z opcji do wyboru przy określenia środka transportu jest „pociąg/szynobus”), całość jest czytelna, a formularz działa poprawnie.
W kolejnych krokach respondenci oceniają, jak ważne są dla nich poszczególne parametry komunikacji zbiorowej (np. koszt zakupu biletu, bezpieczeństwo w pojeździe i na przystanku, częstotliwość kursów, punktualność, odległość przystanku od miejsca docelowego itp.). Wskazują także, w jakim stopniu ich oczekiwania w ramach tych samych kategorii są spełnione przez kolej i autobusy regionalne. UMWŁ pyta także, jakie cechy komunikacji zbiorowej mogłyby zachęcić do rezygnacji z przejazdu samochodem.
Cel: usystematyzowanie siatki połączeń autobusowychBadanie nie zawiera natomiast pytań o ocenę konkretnych rozwiązań komunikacyjnych, jakie w ostatnim czasie wprowadził UMWŁ. Ankietowani nie są zatem proszeni o wskazanie konkretnych niedostatków sieci połączeń, nie oceniają także, czy ich sytuacja komunikacyjna zmieniła się na lepsze, czy na gorsze. Również relacja, w jakiej podróżują ankietowani, określana jest jedynie bardzo ogólnie: pola do wyboru wskazują jedynie nazwy powiatów, a nie gmin czy konkretnych miejscowości.
Aktualizacja planu transportowego najprawdopodobniej uporządkuje przede wszystkim kwestie związane z autobusami regionalnymi. Samorząd województwa zaczął zlecać dotowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych kursy we wrześniu 2019 r., a siatka połączeń tworzona jest nieco ad hoc: na początku każdego roku UMWŁ ogłasza otwarcie kilku kolejnych, niezapowiadanych wcześniej tras. Przed władzami regionu stoi więc teraz zadanie ustabilizowania oferty, analizy wad i zalet wdrażanego w bardzo krótkim czasie układu i określenia korekt czy perspektyw dalszego rozwoju.