Region łódzki otrzymał po raz kolejny środki z rządowego programu Polski Ład na zakup autobusów do obsługi linii regionalnych. Samorząd zapowiada, że pozwoli to na zakup trzynastu pojazdów. Mają one poprawić skomunikowanie z koleją, należy się więc spodziewać, że zostaną wykorzystane do uzupełnienia budowanej właśnie sieci linii dowozowych ŁKA.
W listopadzi
e mają ruszyć pierwsze dowozowe linie autobusowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będą obsługiwane przez PKS Skierniewice, który jednak wykorzysta w tym celu tabor wojewódzki –
fabrycznie nowe Solarisy Urbino. Połączenia mają przy tym zostać w pełni włączone w system taryfowy ŁKA, autobusy będą zaś nawiązywać wizualnie do malatury pociągów spółki. Pasażerowie mogą też liczyć na dogodne skomunikowania, choć wciąż nie znamy wszystkich tras, na jakich będą kursować dopiero co dostarczone pojazdy.
Województwo z ambitnymi planami rozszerzania sieci
W przeddzień startu systemu wiemy już, że będzie on w kolejnych latach rozbudowywany. Samorząd zamawia bowiem właśnie minibusy, które w przyszłości mają pozwolić na uzupełnienie siatki połączeń o trasy cechujące się niższą frekwencją. Pojazdów z ok. 22
miejscami siedzącymi ma być przynajmniej 12, ale zamówienie obejmuje także opcję na kolejne 20 egzemplarzy.
Ponadto marszałek województwa łódzkiego właśnie ogłosił, że region pozyskał dofinansowanie na zakup 13 następnych autobusów. Środki pochodzą z ósmej edycji rządowego programu Polski Ład. Przypomnijmy, że z tego samego funduszu pochodziły pieniądze na zakup Solarisów, które podróżni poznają już w najbliższych tygodniach. Tym razem z budżetu centralnego udało się pozyskać ok. 8 mln zł.
Dostawa najpóźniej za dwa lata
– Zintegrujemy sieć połączeń kolejowych i autobusowych – mówił o planowanym przeznaczeniu pojazdów marszałek Grzegorz Schreiber po przegłosowaniu przez radnych sejmiku województwa zmian w wieloletniej prognozie finansowej regionu. Mają one pozwolić na rozpoczęcie realizacji zadania w przyszłym roku. – Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2025 r. – zapowiedziała jednocześnie Aleksandra Stańczyk z Wydziału Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że kolejny zakup ma pomóc w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Dodajmy, że wciąż funkcjonują także linie autobusowe uruchamiane przez UMWŁ od 2019 r. dzięki dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Są one częściowo zintegrowane taryfowo z koleją, ale obsługują je przewoźnicy funkcjonujący pod własnymi markami, a nie pod szyldem ŁKA.