W Łodzi wciąż trwa szereg przedsięwzięć dofinansowanych środkami w ramach poprzedniej perspektywy budżetowej UE. Za kilka miesięcy ma natomiast ruszyć nabór wniosków dotyczący dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021 – 2027. Równolegle trwa opracowywanie strategii ZIT.
W Łodzi wciąż trwają prace infrastrukturalne związane z kilkoma inwestycjami tramwajowymi dofinansowanymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 – 2020. Opóźnione modernizacje torowisk prowadzone są np. na ul. Konstantynowskiej (to fragment trasy do Konstantynowa Łódzkiego) czy na Przybyszewskiego. Z opóźnieniem w stosunku do pierwotnego planu, ale otwarte zostały zaś np. ul. Legionów wraz z pl. Wolności czy trasa do krańca na Dołach.
Za pół roku pierwszy nabór konkursowy
Już za kilka miesięcy stolica regionu, a także inne, mniejsze miasta staną natomiast przed szansą na pozyskanie środków z nowego programu unijnego, który zastąpił RPO. – Dofinansowanie przedsięwzięć np. z zakresu infrastruktury linii tramwajowych przewidują działania Mobilność miejska i Mobilność miejska (ZIT) – opisuje konstrukcję programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Konkurencyjny nabór wniosków o dofinansowanie w ramach pierwszego z zakresów zaplanowano na grudzień tego roku.
W ramach działania Mobilność miejska (ZIT) o wsparcie będą mogły ubiegać się natomiast jednostki samorządu, których projekty zostaną uwzględnione w strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Przygotowaniem dokumentu zajmuje się aktualnie stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny, które skupia gminy z aglomeracji łódzkiej. – Działanie to dotyczy wsparcia projektów w sposób niekonkurencyjny – zaznaczają służby prasowe marszałka.
Oznacza to, że jeśli dane przedsięwzięcie będzie ujęte we wspomnianej strategii, a ta zostanie przyjęta przez UMWŁ, samorząd nie będzie musiał brać udziału w konkursie, a jedynie złożyć wymagane dokumenty. O ujęcie swojej inwestycji tramwajowej w wykazie zadań ZIT ubiega się np. miasto Zgierz, które chciałoby wyremontować nieczynny od 2018 r. odcinek od węzła Kurak do granicy miasta. Podobny projekt przygotowała gmina Lutomiersk – dotyczy on odtworzenia zamkniętej w 2019 r. infrastruktury linii 43B.
Doświadczenie gmin w obu ścieżkach
Dodajmy, że w ramach perspektywy 2014 – 2020 gminy eksploatujące podmiejskie linie tramwajowe wykorzystywały zarówno środki rozdzielane w naborach konkursowych, jak i te dostępne w ramach strategii zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Z pierwszej ścieżki skorzystało miasto Pabianice wraz z gminą Ksawerów. Drugą podążyły natomiast miasta Zgierz i Konstantynów Łódzki, które odtworzyły infrastrukturę zamkniętych w 2018 i 2019 r. linii 43A i 45.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.