Zapadły ostateczne decyzje związane z nową strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla aglomeracji łódzkiej. Akceptacja dokumentu zaproponowanego przez Łódzki Obszar Metropolitalny oznacza dostęp do unijnych środków na dwie inwestycje tramwajowe: po jednej w Łodzi i Zgierzu. W Pabianicach ponownie zakupione zostaną zaś autobusy dla MZK.
W lipcu informowaliśmy na naszych łamach o
opublikowaniu nowej strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego. Dokument przygotowany przez gminy stowarzyszone w ŁOM jest podstawą do przyznania środków unijnej perspektywy 2021 – 2027 na przedsięwzięcia uwzględnione na liście podstawowej. Teraz wiemy już, że propozycje zostały pozytywnie ocenione przez samorząd regionalny. Będą zatem mogły ruszyć nabory wniosków o dotację, która będzie przydzielana w trybie pozakonkursowym.
Pieniądze na dwie nieczynne linie tramwajowe
Jednostki samorządu, których inwestycje uwzględniono w strategii, nie będą już więc musiały konkurować o pieniądze, a jedynie przygotować i przedstawić poprawną dokumentację zgodną z zasadami programów UE. Na realizację wszystkich zadań przeznaczono łącznie 161 mln euro. – Wesprzemy 94 projekty zaplanowane przez 30 samorządów tworzących największy miejski obszar funkcjonalny w naszym regionie – informuje Wydział Mediów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Z punktu widzenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej kluczowe są dwa przedsięwzięcia: remont nieużywanego odcinka dawnej podmiejskiej linii tramwajowej 46 do Ozorkowa
na terenie Zgierza oraz
modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warszawskiej w Łodzi, gdzie również ruch tramwajowy pozostaje od kilku lat zawieszony.
Wkrótce tramwaje powinny więc ponownie dotrzeć na
osiedle Proboszczewice w Zgierzu i do pętli
Marysin – Warszawska w Łodzi. Aktualnie pasażerowie korzystają tam z autobusów – odpowiednio zgierskiej linii 10 i łódzkiej zastępczej Z3.
Nie jest natomiast planowana odbudowa dalszego odcinka linii 46 na terenie gmin wiejskich Zgierz i Ozorków, a także w samym Ozorkowie.
Dwa nowe systemy komunikacji autobusowej
Ważnym elementem strategii ZIT jest również planowany zakup
nowych autobusów elektrycznych dla MZK Pabianice. – Powstanie też stacja ładowania w zajezdni – uzupełniają służby prasowe marszałek Joanny Skrzydlewskiej. Swoje systemy autobusowej komunikacji gminnej otworzą zaś
Konstantynów Łódzki i
Koluszki.
– W Aleksandrowie Łódzkim powstaną natomiast nowe drogi dla pieszych i rowerzystów – usłyszeliśmy. UMWŁ podpisał już ze stowarzyszeniem Łódzki Obszar Metropolitalny umowę o przekazaniu wsparcia. Realizacja zadań musi zakończyć się w ramach aktualnej perspektywy UE.