fot. Kasper FiszerDroga krajowa nr 71 na terenie aglomeracji łódzkiej
Choć w lipcu jakość powietrza w strefie łódzkiej oceniana jest przez UMWŁ jako dobra, region zauważa problem zanieczyszczeń, podkreślając, że jego skala jest zależna m.in. od sezonowości. Emisja pochodząca z transportu drogowego ma być jednym z istotniejszych źródeł emisji azotu. Fakt ten będzie przedmiotem analiz przed przygotowaniem nowych programów ochrony powietrza, których opracowanie zostanie najprawdopodobniej zlecone w najbliższych tygodniach.
Województwo łódzkie przygotowuje się do przyjęcia nowych programów ochrony powietrza dla strefy łódzkiej obejmującej aglomerację łódzką. Samorząd ogłosił niedawno zamówienie na opracowanie dokumentów – wykonawca ma przygotować je, bazując na ocenie jakości powietrza z 2017 r. Niebawem możemy spodziewać się rozstrzygnięcia przetargu, bo otwarto już złożone w postępowaniu oferty.
Jedna trzecia tlenków azotu z transportu drogowego
O zlecenie ubiegają się dwa podmioty: Atmoterm z Opola i konsorcjum Lemitor Ochrona Środowiska (Wrocław) i Ekotoxa (Brno, Republika Czeska). Prawdopodobniejszy wydaje się wybór pierwszego z oferentów, bo złożył on propozycję znacznie tańszą (109 tys. 470 zł wobec 179 tys. 580 zł). Ponadto jako jedyna mieści się ona w założonym przez UMWŁ budżecie (176 tys. 200 zł).
Dokument może mieć istotne znaczenie dla transportu, bo – jak ocenia łódzki samorząd regionalny – emisja liniowa ma istotny wpływ na jakość powietrza w strefie łódzkiej. – Zgodnie z dokumentem „Roczna ocena jakości powietrza w województwie łódzkim. Raport wojewódzki za rok 2018” w województwie łódzkim mamy do czynienia ze znaczącym udziałem emisli liniowej (transport drogowy) ze względu na duży udział (ok. 33 proc.) w zanieczyszczeniu powietrza tlenkami azotu – czytamy w komunikacie przesłanym nam przez Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Władze regionu zapewniły przy tym, że w programach ochrony powietrza, które są przedmiotem opisywanego przetargu, zawarte będą dokładniejsze dane dotyczące źródeł emisji.
Większość zadań wykonają gminy i powiaty
Nowe programy powinny zostać przyjęte do 15 czerwca przyszłego roku. Mają one obowiązywać przez kolejnych sześć lat. Oprócz celów dokumenty będą wyznaczać także poziom wydatków, jakie będzie musiał podjąć samorząd w zakresie ochrony powietrza. – Nie jest aktualnie możliwe określenie kwoty przeznaczonej na zadania zawarte w programach ochrony powietrza ze względu na wielokierukowość podejowanych działań oraz na fakt, że zadania te będą wykonywane w większości przez władze miast, gmin oraz powiatów naszego regionu – oceniają służby prasowe UMWŁ.
Samorząd regionalny podkreśla, że stan powietrza w strefie łódzkiej jest zależny od wielu czynników, np. sezonu grzewczego, ukształtowania terenu, kierunku oraz natężenia wiatru itd. – Jakośc powietrza jest więc różna dla poszczególnych obszarów – stwierdza UMWŁ. Zgodnie z danymi ze stacji pomiarowych Inspekcji Ochrony Środowiska jakość powietrza w lipcu można przy tym ocenić w opinii władz regionalnych jako dobrą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.