Jeszcze w lutym zostanie ogłoszone postępowanie na wybór wykonawcy rynku Nowego Centrum Łodzi wraz z podziemnym parkingiem oraz prowadzącą do niego drogą. Budowa powinna zakończyć się w w roku 2022. Przedsięwzięcie będzie skomplikowane z powodu koordynacji z inwestycjami prywatnymi, które rozpoczną się wkrótce lub już trwają na terenach między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem kulturalno-rozrywkowym EC1.
Urząd Miasta zaakceptował koncepcję architektoniczną przedstawioną przez firmę SUD. Stanie się ona teraz podstawą do przetargu w systemie „Projektuj i buduj”, który magistrat ogłosi jeszcze w lutym. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 90 mln zł. Podpisanie umowy ma nastąpić w czerwcu lub lipcu.
Trzy strefy rynku
Rynek będzie zajmował ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych. Jego nawierzchnia zostanie wykonana z cegły klinkierowej. W posadzkę zostaną wkomponowane kolorowe światła LED w barwach – jak wynika z wizualizacji – nawiązujących do systemu identyfikacji graficznej Łodzi. Płyta rynku będzie wyposażona w meble miejskie. – Podzieliliśmy ją na 3 strefy: „wodną” a kaskadami czy fontannami, „rekreacji”, w której mogą pojawić się m. in. urządzenia do ćwiczeń, i „relaksu” z ławkami oraz stolikami – wylicza Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich. Sposób aranżacji przestrzeni ma sprzyjać rozwojowi funkcji handlowych, usługowych i restauracyjnych w obiektach budowanych przez prywatnych inwestorów.
– Zarówno specjaliści z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej i Biura Architekta Miasta, jak i my dołożyliśmy starań, żeby Rynek NCŁ był przestrzenią przyjazną dla użytkowników – dodaje Bartłomiej Zgorzelski z BZB Projekt. Priorytetem było zapewnienie spójności między budynkami komercyjnymi a przestrzenią publiczną oraz łączności między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem EC1 – po oddaniu do użytku rynku zostaną odblokowane nieczynne dotąd kładki dla pieszych nad drogą techniczną po południowej stronie dworca. – Powinien to być fragment prawdziwego miasta, w którym po prostu chce się przebywać – podobnie jak łódzkie woonerfy. Pogodziliśmy interes użytkowników pieszych oraz rowerzystów z możliwością doraźnych wjazdów samochodowych w celu dostaw. Całość jest połączona z systemem dróg rowerowych – mówi architekt.
Wyjście w stronę dworca ma postać kaskady obsadzonej zielenią i ze spływającą bokiem wodą. – To rozwiązanie przyjęte z myślą o pierwszym wrażeniu podróżnych wychodzących z dworca, którzy właśnie tędy będą mogli udać się na rynek – mówi Zdanowska.
Nowa droga pod ul. Hasa
Wraz z Rynkiem Kobro powstanie droga podziemna. Będzie ona zapewniała dojazd do przyszłego trzypoziomowego parkingu podziemnego przy EC1 (planowana pojemność 311 miejsc), ale także do przyszłych obiektów na działkach, które UMŁ chce przeznaczyć pod zagospodarowanie przez prywatnych inwestorów. Podziemny ciąg o długości ok. 500 metrów będzie zapewniał komunikację ze wschodu na zachód. – Droga będzie przebiegała mniej więcej w śladzie istniejącej ul. Hasa. Od strony Kilińskiego znajdzie się rampa zjazdowa, która sprowadzi ruch na poziom -6,5 metra. Drugim końcem drogi będzie wybudowane już rondo pod wiaduktem al. Rodziny Scheiblerów – informujeDyguda. Podziemny ciąg będzie wyposażony w niezbędne instalacje oddymiające i przeciwpożarowe oraz ciągi ewakuacyjne.
Przewidywany czas zakończenia całej inwestycji to rok 2022, jednak poszczególne elementy będą oddawane do użytku wcześniej – priorytetem jest koordynacja z inwestorami prywatnymi, dla których podziemna droga będzie stanowiła główny dojazd. – W akcie sprzedaży terenu między dworcem Łódź Fabryczna a EC1 firmie Ghelamco władze miasta zobowiązały się do wybudowania drogi do końca 2019 r. Podczas prowadzenia inwestycji dostęp do EC1 oraz na okoliczne place budów będzie zapewniała ul. Targowa oraz inne istniejące już drogi – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
– Na szczęście mamy przyjęty plan miejscowy, więc formalności będą ograniczone do minimum. Pierwsze prace ziemne powinny rozpocząć się z początkiem przyszłego roku. W ciągu sezonu budowlanego zostaną wykonane elementy konstrukcyjne, umożliwiające udostępnienie drogi zgodnie z umową na koniec 2019 r. – dodaje Dyguda.
Imprezy miejskie między EC1 a dworcem?
Po dyskusjach zdecydowano się na całkowite zakrycie drogi. Pozwoli to na stworzenie na jej stropie przestrzeni publicznej, możliwej do wykorzystania np. jako miejsce organizacji ogródków sezonowych. Drzewa i fontanny mają zachęcać do spędzania tam czasu. Poza wyjątkowymi sytuacjami będzie to część zamknięta dla ruchu samochodowego.
Zdanowska odniosła się do zastrzeżeń dotyczących widocznej na wizualizacjach małej ilości zieleni. – Rynek NCŁ będzie placem służącym – między innymi – dużym imprezom plenerowym. Nie mamy aż dotąd dużego placu, na którym można by organizować tego typu wydarzenia – twierdzi prezydent. Dotychczas wydarzenia takie, jak miejskie zabawy sylwestrowe, organizowano – między innymi – na Placu Wolności oraz na rynku Manufaktury, będącym jednak własnością centrum handlowego.
Cała przestrzeń ma mieć postać dużego, otwartego placu. – Dlatego drzewa mogły być zaplanowane tylko po wschodniej stronie rynku. Przewidziano infrastrukturę ułatwiającą organizowanie imprez: windy do wysuwania elementów konstrukcji sceny, podłączenia do mediów i elementy nagłośnienia oraz podziemne pomieszczenia techniczne – tłumaczy prezydent. Posadzone drzewa mają być dorosłymi okazami, tak by korzyści wiążące się z zielenią w miejscach publicznych były odczuwalne od razu w pełnym zakresie.