Kolejne zakupy taboru szykują się w Łomży. Miasto zamierza zakupić cztery autobusy elektryczne oraz ładowarki. Tym razem zakup ma być możliwy dzięki środkom z programu operacyjnego Polska Wschodnia.
Łomża prowadzi przetarg na zakup czterech fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich. Pojazdy mają być niskopodłogowe, jednoczłonowe i jednej marki. Wraz z pojazdami dostarczone mają zostać także cztery nowe ładowarki.
Długość autobusów określono od 7,5 metra do 9,5 metra. Pojazdy mają być dwuosiowe, a do środka mają pomieścić co najmniej 45 pasażerów. Dla 20 osób ma być zagwarantowane miejsce siedzące, w tym dla 4 osób z poziomu niskiej podłogi. Zamawiający wymaga ponadto jednego miejsca dla osoby na wózku lub wózek dziecięcy. Dla pasażerów przewidziano ponadto łącznie trzy podwójne gniazda USB. Standardowo przewidziano we wnętrzu system klimatyzacji i ogrzewania.
Wejście do pojazdu mają zapewniać dwie lub trzy pary drzwi w układzie 1-2-0, 1-2-1 lub 2-2-0. Wykonawca wyposaży także autobusy w system umożliwiający przekazywanie informacji głosowej i wizualnej pasażerom wewnątrz pojazdu o kierunku jazdy pojazdu, przystankach czy numerze linii. W środku znaleźć ma się jeden monitor LCD o trasie przejazdu. W autobusach wymagane jest zainstalowanie systemu cyfrowego monitoringu pojazdu, systemu GPS oraz systemu zliczania pasażerów.
Łomża wymaga montażu w pojazdach jednego centralnego silnika elektrycznego. Uzyskiwana moc musi gwarantować pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika ma wynosić minimum 160 kW. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 200 km. Pojazdy będą wyposażone dodatkowo w system odzyskiwania energii z hamowania do doładowania akumulatorów.
Autobusy wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną mają umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania lub zewnętrznej ładowarki mobilnej. Zaznaczono, że podstawową formą ładowania będzie ładowanie wolne. Wskazano, że pojazdy będą mogły być ładowane ok. 8 godzin.
W ramach zamówienia zamawiający wymaga dostarczenia ładowarek mobilnych. Urządzenia mają być wyposażone w minimum dwa przewody ładowania. Wskazano, że ładowarki mają zapewniać minimalną moc ładowania typu plug-in 80 kW przy ładowaniu jednego autobusu 2 razy po 40kW przy jednoczesnym ładowaniu dwóch autobusów.
Składanie ofert trwa do 20 grudnia. Wybór wykonawcy poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), okres gwarancji całopojazdowej (10 proc.), okres gwarancji na baterie trakcyjne (10 proc.), pojemność pasażerska pojazdu (5 proc.), zużycie energii elektrycznej w kWh na 100 km (6 proc.) oraz pojemność baterii trakcyjnych (9 proc.). Termin realizacji zamówienia określono na 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
W ostatnim czasie Łomża poczyniła już kilka zamówień na autobusy. W styczniu tego roku władze Łomży
podpisały umowę na dostawy czterech elektrobusów. Firma Creobus, która wygrała w przetargu, dostarczy pojazdy marki Granton/BAZN. Jeszcze wcześniej, bo w kwietniu 2023 roku
miasto miało już komplet ośmiu elektrycznych autobusów marki Yutong.