Łomża chce mieć kolejne autobusy elektryczne. Samorząd po raz kolejny próbuje zakupić 4 autobusy o długości maksymalnie 11,5 metra wraz z mobilnymi ładowarkami. W pierwszym przetargu na to zadanie nie wpłynęła żadna oferta.
Podlaska Łomża właśnie ponowiła postępowanie przetargowe na dostawę czterech autobusów zasilanych energią elektryczną. Samorząd planuje zakup czterech fabrycznie nowych, jednoczłonowych pojazdów, które będą jednocześnie w pełni niskopodłogowe. Zakup jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.
W pierwszym przetargu miasto nie otrzymało żadnych ofert, dlatego postępowanie anulowano.Pojazdy o długości maksymalnie 11,5 metra
Zamawiane autobusy mają mieć długość mieszczącą się w granicach 9-11,5 metra i mają zabierać na pokład minimum 55 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Co najmniej 4 z tych miejsc mają być dostępne z poziomu niskiej podłogi. W autobusach pojawi się również jedno miejsce dla wózków inwalidzkich bądź dziecięcych.
Zamawiający przewiduje układ drzwi 1-2-0, 1-2-1, 2-2-0 bądź 2-2-2. Pierwsze drzwi, przy kabinie kierowcy, mają otwierać się do wnętrza pojazdu, natomiast kolejne mają być drzwiami o charakterze odskokowo-przesuwnym. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. W autobusach zostanie także zamontowany system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoring. Pojazdy będą też klimatyzowane i ogrzewane, a w elektrobusach znajdzie się też system zliczania pasażerów.
Łomża wymaga, żeby zamawiane autobusy były napędzane silnikiem centralnym, o mocy co najmniej 150 kW. Magazyn energii może przyjąć postać superkondensatorów, akumulatorów lub innego, równoważnego rozwiązania. Autobusy mają pokonać minimum 240 kilometrów na jednym ładowaniu. Ładowanie magazynu energii będzie następowało poprzez złącze plug-in. Zamawiający wymaga też, aby każdy autobus został dostarczony wraz z jedną mobilną ładowarką o mocy minimum 80 kW. Ładowarki mają mieć możliwość ładowania jednego autobusu z mocą 80 kW jak również dwóch autobusów, z mocą 40 kW każdy.
Rok na dostawę
Dostawa pojazdów ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. W postępowaniu mogą wystartować podmioty, które wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizował minimum jedną dostawę opiewającą na co najmniej dwa autobusy elektryczne.
Natomiast o wyborze najlepszej oferty zdecyduje szereg czynników, a więc cena brutto - 60%, okres gwarancji na cały pojazd - 10%, okres gwarancji na baterie trakcyjne - 10%, zużycie energii elektrycznej - 5%, zasięg na jednym ładowaniu - 5%, pojemność pasażerska całkowita - 5% oraz pojemność baterii trakcyjnych - 5%.