Łomża próbuje zakupić cztery autobusy elektryczne przy współudziale środków z KPO. Pojazdy w wersji 12-metrowej zdecydował dostarczyć się tylko jeden oferent. Co więcej, oferta mieści się w budżecie.
Łomża prowadzi kolejny przetarg na autobusy elektryczne. Miasto będzie się starać pozyskać cztery nowe pojazdy. Autobusy mają być niskopodłogowe, jednoczłonowe i jednej marki. Zakup będzie tym razem możliwy dzięki środkom z KPO, które rozdysponowuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu „Zeroemisyjny transport zbiorowy”.
Jedyną ofertę złożył Busnex Poland, który dostarcza Yutongi. Firma chce za zamówienie 12,3 mln zł. Łomża na sfinansowanie zakupu przygotowała natomiast 16 mln zł. Oczywiście, formalnie wybór wykonawcy poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), okres gwarancji całopojazdowej (10 proc.), okres gwarancji na baterie trakcyjne (10 proc.), pojemność pasażerska pojazdu (5 proc.), zużycie energii elektrycznej w kWh na 100 km (6 proc.) oraz pojemność baterii trakcyjnych (9 proc.). Termin realizacji zamówienia określono na 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Długość autobusów w zamówieniu określono od 11,5 metra do 12,2 metra. Pojazdy mają być dwuosiowe, a do środka mają pomieścić co najmniej 70 pasażerów. Dla 25 osób ma być zagwarantowane miejsce siedzące, w tym dla 6 osób z poziomu niskiej podłogi. Zamawiający wymaga ponadto jednego miejsca dla osoby na wózku lub wózek dziecięcy. Dla pasażerów przewidziano ponadto łącznie trzy podwójne gniazda USB. Standardowo przewidziano we wnętrzu system klimatyzacji i ogrzewania.
Wejście do pojazdu mają zapewniać trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Wykonawca wyposaży także autobusy w system umożliwiający przekazywanie informacji głosowej i wizualnej pasażerom wewnątrz pojazdu o kierunku jazdy pojazdu, przystankach czy numerze linii. W środku znaleźć ma się jeden monitor LCD o trasie przejazdu. W autobusach wymagane jest zainstalowanie systemu cyfrowego monitoringu pojazdu, systemu GPS oraz systemu zliczania pasażerów.
Łomża wymaga montażu w pojazdach jednego centralnego silnika elektrycznego. Uzyskiwana moc musi gwarantować pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika ma wynosić minimum 160 kW. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 270 km. Pojazdy będą wyposażone dodatkowo w system odzyskiwania energii z hamowania do doładowania akumulatorów.
Autobusy wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną mają umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania lub zewnętrznej ładowarki mobilnej. Zaznaczono, że podstawową formą ładowania będzie ładowanie wolne. Wskazano, że pojazdy będą mogły być ładowane ok. 8 godzin. W ramach tego zamówienia, MPK Łomża – w przeciwieństwie do poprzednich postępowań – nie wymaga dostaw ładowarek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.