Firma Siemens wdroży na terenie Londynu system regulujący pobieranie opłat za wstęp do strefy niskoemisyjnej (ULEZ). System będzie monitorował i kontrolował pojazdy przejeżdżające przez określone obszary, skutecznie i szybko identyfikując te, które nie spełniają norm emisji spalin dla stref niskoemisyjnych. Strefa ULEZ zacznie obowiązywać 8 kwietnia 2019 r.
ULEZ, czyli
Ultra Low Emission Zone, będzie strefą wyznaczoną w centrum stolicy Wielkiej Brytanii, do której bezpłatny wjazd będą miały wyłącznie pojazdy spełniające wygórowane standardy emisji spalin. Obejmie wszystkie rodzaje pojazdów. W przypadku samochodów za darmo wjadą do niej tylko benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 i diesle spełniające normę Euro 6. Właściciele aut niespełniających tych wymagań zostaną obciążeni opłatą w wysokości 12,5 funta za dzień. Ale już ciężarówki i autobusy które nie spełniają normy Euro 6 zapłacą 100 funtów dziennie.
Już dziś kierowcy płacą za wjazd do centrum Londynu. Od kilkunastu lat obowiązuje w nim strefa płatnego wjazdu (Congestion Charge Zone), za wjazd do której każdy płaci 11,5 funta. Dodatkowo, w tych samych granicach, utworzono w zeszłym roku strefę niskiej emisji, za wjazd do której
pobierana jest dodatkowa opłata (tzw. T–Charge) w wysokości 10 funtów od każdego auta, którego silnik nie spełnia normy Euro 6.
ULEZ będzie obowiązywała na tym samym obszarze i zastąpi opłatę T-Charge. Poza zaostrzeniem przepisów dotyczących jakości spalin, będzie obowiązywała przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Obecna T-Charge funkcjonuje od 7.00 do 18.00 w dni powszednie.
Siemens będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, obsługę i 10-letni serwis nowego systemu w Londynie. Będzie on oparty o kamery i czytniki tablic rejestracyjnych, działający podobnie do systemów, które dziś pobierają opłaty CCZ i T-Charge. System sprawdzi jakość pojazdu i jeśli zajdzie taka potrzeba, obciąży jego właściciela opłatą.
– Pracujemy nad tym, aby zapewnić niezbędną infrastrukturę, która zacznie działać w 2019 r., a zlecenie tego projektu spółce Siemens gwarantuje, że terminy będą dotrzymane. Jakość powietrza w Londynie nie jest tymczasową kwestią i gdy tylko system ULEZ zostanie uruchomiony, będzie działał 24 godziny na dobę, 365 dni w roku – powiedział Paul Cowperthwaite, główny manager odpowiedzialny za system ściągania opłat od użytkowników dróg w organizacji Transport dla Londynu (TfL).
– Nasza długotrwała współpraca z TfL ma na celu zrównoważony rozwój miasta i jego okolic. Jest to pierwszy tego typu projekt w Wielkiej Brytanii i jeden z największych na świecie projektów promujących transport publiczny i zeroemisyjne pojazdy, co ma skutkować lepszą jakością powietrza i zdrowia w stolicy. Chcemy pomóc Londynowi osiągnąć cele ograniczające emisję dwutlenku węgla, aby zapewnić miastu bardziej zieloną przyszłość – powiedział Michael Peter, prezes branży Mobility w Siemens AG.
Wprowadzane zmiany oznaczają, że już od kwietnia przyszłego roku wielu kierowców za sam wjazd do centrum Londynu zapłaci 24 funty. W tym samym czasie w Polsce posłowie kłócą się, czy dać miastom możliwość ewentualnego utworzenia strefy z opłatą, która i tak nie będzie mogła przekroczyć 2,5 zł za godzinę i 25 zł dziennie. Na razie, mimo kilku prób, Sejm nie przyjął takiego rozwiązania, choć polskie miasta są w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza i są zatkane przez korki.