Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, zawarła umowę z Rere Ineco na projekt 16 regionalnych węzłów przesiadkowych. Prace projektowe potrwają do 2024 r.
Na terenie Łotwy trwają już prace przy budowie stacji w centrum (Dworzec Centralny) oraz przy lotnisku w Rydze. Teraz Eiropas Dzelzceļa līnijas zabiera się za pozostałe stacje i węzły. W sumie zaplanowano 16 węzłów przesiadkowych, które mają skupiać różne środki transportu (kolej, autobusy krajowe, miejskie, samochody, mikromobilność itp.). Ich projektowaniem zajmie się włosko-łotewska spółka Rere Ineco, z którą zawarto umowę 4 listopada. Prace projektowe potrwają do 2024 r., a wykonawca będzie sprawować nadzór nad późniejszą realizacją.
– Rail Baltica zmieni zwyczaje transportowe. Mieszkańcy nie będą już musieli przeprowadzać się bliżej centrum Rygi. Teraz do miejsc pracy dojadą równie szybko i wygodnie z bardziej oddalonych miejscowości – mówi Kaspars Vingris, szef Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Na terenie Łotwy Rail Batlica będzie liczyć 265 km, przechodząc przez okręgi administracyjne Bauska, Ķekava, Olaine, Mārupe, Ryga, Salaspils, Ropaži, Sigulda i Limbaži. Choć linia ma funkcjonować jako kolej dalekobieżna o znaczeniu międzynarodowym, pomyślano też o stacjach o znaczeniu regionalnym. Zaplanowano następujące stacje: Salacgrīva, Tūja, Skulte, Vangaži, Sauriešu (Ryga), Slāvu tilts (Ryga), Torņakalns (Ryga), Zasulauks (Ryga), Imanta (Ryga), Jaunmārupe, Olaine, Ķekava, Salaspils, Baldone, Iecava i Bauska. W Rydze przewidziano też nowy przystanek na linii 1520 mm – Ågenskalna, w pobliżu Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego im. Paula Stradinsa.
Dworce będą miały zuniformizowany wygląd. Przewidziano modułową konstrukcję w trzech wersjach – w zależności od spodziewanej liczby pasażerów. Architektura jest inspirowana Bałtykiem – stąd pofalowane dachy. Przewidziano dużo przeszkleń oraz drewniane wykończenia. Za koncepcję dworców odpowiada 3TI Progetti.
Pociągi regionalne będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Początkowo założono ich kursowanie z częstotliwością co jedną bądź dwie godziny – z możliwością zwiększenia do dwóch odjazdów na godzinę. Na odcinku między Rygą Centralną a lotniskiem pociągi będą jeździć co ok.15-20 min.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. Na terenie Estonii przewidziano 12 stacji regionalnych, a na Litwie – dziesięć.