Sieć publicznych wypożyczalni jednośladów w stolicy lubelskiego zyska 42 nowe stacje, w tym dwie z rowerami dziecięcymi. Pięć punktów wypożyczeń pojawi się również w sąsiadującym z Lublinem Świdniku.
Ostatnie miesiące w Lublinie przebiegały pod znakiem
perypetii z Lubelskim Rowerem Miejskim. Na początku bieżącego roku magistrat ogłosił plan podwojenia liczby stacji i jednośladów (z 40 do 80). Wstępna lista lokalizacji nowych punktów wypożyczania została podana w lutym. W późniejszym okresie zmieniono plany – zamiast 40 nowych stacji, w miejskiej przestrzeni miało pojawić się 20. Dodatkowe 5 chciano w ramach jednego przetargu wybudować również w Świdniku. Okazało się, że realizacja żadnego z powyższych planów nie będzie możliwa. Wszystko z powodu zbyt wysokiej ceny, jakiej zażądała Nextbike – firma, która jako jedyna stanęła do rozpisanego w czerwcu przetargu. Urzędnicy chcieli przeznaczyć na rozbudowę sieci 2 mln zł, tymczasem operator oszacował koszt inwestycji na ponad milion zł więcej. Miasto nie chciało dokładać takiej kwoty, toteż czerwcowe postępowanie zostało unieważnione. Prezydent Krzysztof Żuk zapowiedział wówczas rozpisanie nowego ogłoszenia o zamówieniu po wrześniowej sesji Rady Miejskiej, planując jednocześnie powrót do pierwotnego wariantu zakładającego podwojenie liczby stacji.
Obietnica została dotrzymana. 11 września Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie rozpisał przetarg na rozbudowę systemu bezobsługowych wypożyczalni. Zgodnie z opisem, w przestrzeni stolicy lubelskiego mają pojawić się łącznie 42 nowe punkty wypożyczeń. Dwa z nich zostaną wyposażone w rowery dziecięce. To drugie tego typu udogodnienie w Polsce (pierwsze
powstało miesiąc temu w Warszawie). Przy każdym terminalu stanie 10 nowych jednośladów.
Nowe stacje pojawią się również w graniczącym z Lublinem Świdniku. Licząca 40 tys. mieszkańców miejscowość zyska 50 jednośladów rozmieszczonych przy pięciu terminalach. Trzy z nich postawi gmina miejska, zaś dwa kolejne powstaną na zlecenie powiatu. Wykonanie ich w ramach przetargu ogłoszonego w stolicy województwa to efekt nawiązanej niedawno współpracy, której celem jest rowerowe połączenie obu miast.
Oprócz dostarczenia nowych terminali oraz maszyn, projekt przewiduje również wykonanie zaktualizowanych map Lublina i Świdnika zawierających wykaz istniejących i nowych stacji rowerowych. Mapy zostaną umieszczone przy wszystkich punktach wypożyczeń.
Na realizację całości w kasie miejskiej zarezerwowano 5,5 mln zł. Dzięki temu najprawdopodobniej uda się uniknąć sytuacji z pierwszego przetargu, kiedy środki wyłożone przez magistrat okazały się niewystarczające w stosunku do oczekiwań firmy startującej w przetargu. Warto wspomnieć, iż 5 stacji na terenie Lublina zostanie sfinansowanych ze funduszy Budżetu Obywatelskiego.
Nowe wypożyczalnie mają zostać zainstalowane przed rozpoczęciem przyszłorocznego sezonu LRM, tj. do końca marca 2016 roku.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.