Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lubelskie trolejbusy pod płotem. Przez drogi prąd

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lubelskie trolejbusy pod płotem. Przez drogi prąd
fot. Roman Czubiński
Jak informuje Gazeta Wyborcza Lublin, wysokie ceny energii elektrycznej sprawiły, że na regularnych liniach trolejbusy są zastępowane przez autobusy spalinowe. Jazda trolejbusami po prostu się nie opłaca, a będzie tylko gorzej. To kolejny przykład pokazujący, że bez centralnej pomocy drogi prąd może zabić komunikację publiczną.

O wpływie wysokich cen energii elektrycznej na sektor komunikacji publicznej piszemy szeroko od wielu tygodni. Problem dotyka zarówno przewoźników kolejowych, tramwajowych oraz autobusowych w miejscach, gdzie regularnie kursują elektrobusy. Najnowszy przykład z Lublina przypomina także, że w kilku miejscach w Polsce komunikację miejską obsługują trolejbusy, które również stracą z powodu horrendalnych cen prądu.

Autobusy spalinowe zastąpiły trolejbusy

W Lublinie, o czym informuje tamtejsza Gazeta Wyborcza, kursy pierwotnie realizowane za pomocą trolejbusów są aktualnie uruchamiane przy pomocy autobusów konwencjonalnych. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie, a sytuacja może się tylko pogorszyć. Jak informuje dziennik, autobusy spalinowe jeżdżą na liniach 38, 154, 156, 157 oraz 161. Do tej pory kursy te realizowano trolejbusami, teraz jednak przestało się to po prostu opłacać.

Wyborcza opublikowała wyliczenia MPK Lublin dotyczące tego ile kosztuje jeden kurs autobusu spalinowego w porównaniu do kosztów kursu trolejbusu. Przykładem była trasa linii 161.

“O ile w czerwcu trolejbus na całej trasie zużywał prąd za 23 zł, o tyle już w sierpniu, czyli po podwyżce cen energii, koszt wzrósł do 81,51 zł. To blisko trzyipółkrotnie więcej. Dla porównania koszt oleju to 53,94 zł, czyli o 27,57 zł mniej. I to tylko na jednym kursie” – czytamy w tekście.

140 tysięcy złotych oszczędności miesięcznie

Lubelski ZTM policzył także, że dziennie oszczędność wynikająca z “uziemienia” trolejbusów to około 7 tysięcy złotych dziennie. Mnożąc tę kwotę razy 20 dni roboczych otrzymujemy już 140 tysięcy złotych oszczędności w skali tylko jednego miesiąca.

“Czekamy na działania, jakie podejmie rząd, wierząc, że sytuacja jest przejściowa i powrócą dobre czasy dla ekologii i niskoemisyjności. Niemniej do tego czasu musimy działać i przy tak horrendalnie wysokich kosztach zastępować obsługę niektórych linii trolejbusowych autobusowymi odpowiednikami” – powiedziała Wyborczej Monika Fisz, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Kilka lat inwestycji stoi pod płotem

Sytuacja jest o tyle groteskowa, iż do tej pory kursy trolejbusów były znacznie tańsze niż kursy realizowane za pomocą autobusów spalinowych, a dodatkowo władzom Lublina zależało także na aspektach środowiskowych i ekologicznych. Trolejbusy są bowiem pojazdami bezemisyjnymi (choć napędza je prąd pochodzący z elektrowni węglowych, a więc trudno nazywać to bezemisyjnością). Stolica województwa lubelskiego w ciągu kilku ostatnich lat zakupiła nowe trolejbusy oraz autobusy elektryczne. Te pierwsze już wylądowały pod płotem, czy podobna historia może więc spotkać elektrobusy?
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kto będzie wozić pasażerów lubelskiej komunikacji?

Komunikacja

Kto będzie wozić pasażerów lubelskiej komunikacji?

Witold Urbanowicz 10 lutego 2023

Kto będzie wozić mieszkańców Lublina? Kolejny przetarg

Komunikacja

Lublin z przetargiem na obsługę części linii autobusowych

Prawo & Finanse

Lublin wybiera dostawcę autobusu wodorowego. Cena nie była kluczowa

Przestrzeń

Lublin: Aż cztery oferty na dostawę autobusu wodorowego

Komunikacja

Lublin kupuje autobus wodorowy

Komunikacja

Lublin kupuje autobus wodorowy

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2022

Zobacz również:

Kto będzie wozić pasażerów lubelskiej komunikacji?

Komunikacja

Kto będzie wozić pasażerów lubelskiej komunikacji?

Witold Urbanowicz 10 lutego 2023

Kto będzie wozić mieszkańców Lublina? Kolejny przetarg

Komunikacja

Lublin z przetargiem na obsługę części linii autobusowych

Prawo & Finanse

Lublin wybiera dostawcę autobusu wodorowego. Cena nie była kluczowa

Przestrzeń

Lublin: Aż cztery oferty na dostawę autobusu wodorowego

Komunikacja

Lublin kupuje autobus wodorowy

Komunikacja

Lublin kupuje autobus wodorowy

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5