Nowoczesne, komfortowe, bezpieczne, proekologiczne – takie mają być budowane od podstaw dworce w Sadurkach i Kaniach, które zostaną udostępnione podróżnym w pierwszej połowie 2021 r.
W Sadurkach wykonawca zakończył już prace przygotowawcze i rozpoczął budowę fundamentów nowego dworca. Natomiast w Kaniach zakończone zostały roboty związane z wznoszeniem konstrukcji nowego budynku dworca. Obydwa dworce to nowoczesne obiekty realizowane w formule innowacyjnych dworców systemowych według autorskiego pomysłu PKP SA. Będą to tzw. dworce modułowe, które charakteryzują się nowoczesną formą oraz funkcjonalnym układem architektonicznym.
Zaprojektowano je jako budynki parterowe, składające się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to przestrzeń dworcowa, w której będą się mieścić poczekalnia oraz toalety. W drugiej części – komercyjnej – znajdzie się niewielki lokal handlowo-usługowy. Pod wiatą zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów oraz miejsce na biletomaty i automaty z napojami czy przekąskami. Dominantą architektoniczną w bryłach nowych dworców będzie wieża zegarowa o wysokości około 8 metrów. Zamontowany zostanie na niej wielkowymiarowy podświetlany zegar.
– Program inwestycji dworcowych to jeden z filarów rozwoju polskiej kolei. Służy poprawie warunków dla podróżnych na dworcach w wielu miejscach w kraju – korzystają na nim także miejscowości woj. lubelskiego. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Wizualizacja dworca Sadurki, mat. PKP SA– Program inwestycji dworcowych zakłada nie tylko rewitalizację zabytkowych budynków dworcowych, ale także budowę nowych bardzo nowoczesnych obiektów, które mają poprawiać komfort podróżnych – naszych klientów, także na mniejszych stacjach, takich jak Kanie czy Sadurki. Budowane dworce modułowe to obiekty niewielkie, ale wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne, przyjazne pasażerom i środowisku. Polska się zmienia na naszych oczach. Cieszymy się, że Polskie Koleje Państwowe mają w tym swój udział – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Nowe dworce w Sadurkach i Kaniach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki będą pozbawione barier architektonicznych oraz zostaną wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.
Na dworcach zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. W obiektach, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej, zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, natomiast na dachach każdego z dworców przewidziano zamontowanie 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. Budynki zostaną wyposażone w system PSIM (Physical Security Information Management), a więc w sprzęt i oprogramowanie umożliwiające integrację i zdalne zarządzanie systemami oraz nadzorujące prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów.
Wizualizacja dworca Kanie, mat. PKP SAWraz z przebudową dworców zmieni się ich bezpośrednie otoczenie. Przy dworcu w Kaniach pojawi się 8 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Uporządkowane zostaną tereny zielone, a także ułożona zostanie nowa nawierzchnia chodników. Z kolei przy dworcu w Sadurkach miejsc parkingowych będzie 11, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi. Tu również powstaną nowe chodniki i uporządkowana zostanie zieleń.
Budowa nowych dworców w Kaniach i Sadurkach jest częścią programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,66 mln zł brutto i 4,56 mln zł brutto. Są one dofinansowane z funduszy unijnych. Planowany termin udostępnienia nowych dworców podróżnym to pierwsza połowa 2021 roku. Wykonawcą tych inwestycji jest konsorcjum firm Heli-Factor i Merx.
Program inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 w województwie lubelskim obejmuje łącznie jedenaście inwestycji.