Historyczny budynek stacji Lubartów został wpisany do Programu Inwestycji Dworcowych i zostanie odnowiony. Przedsięwzięcie jest na bardzo wstępnym etapie, dlatego zakres planowanych prac nie został jeszcze określony.
Petycja o odnowę dworca
Jak poinformowały regionalne media, z inicjatywy lubartowskich działaczy Prawa i Sprawiedliwości, były zbierane podpisy w sprawie odnowienia dworca kolejowego. Pod petycją, skierowaną do PKP S.A., podpisało się około tysiąca mieszkańców. Postulowano w niej konieczność wykonania gruntownego remontu. Wprawdzie budynek był odnawiany przed około 10 laty, jednak w ograniczonym zakresie. Inicjatorzy wystąpienia postulują przygotowanie i udostępnienie czynnej całą dobę poczekalni dla podróżnych korzystających z m.in.. pociągów regionalnych i międzywojewódzkich kursujących po linii nr 30 Łuków – Lublin Północny. Obecnie każdego dnia stacje pasażerską obsługują 8 par pociągów kategorii TLK oraz do 6 par pociągów Polregio.
Obiekt w inwestycyjnym programie
Informację o zakwalifikowaniu omawianego obiektu do modernizacji potwierdza „Rynkowi Kolejowemu” Anna Cierkowska, główny specjalista w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Promocji w spółce Polskie Koleje Państwowe. Wskazuje jednocześnie, że trwają przygotowania do przebudowy budynku. – Decyzja o objęciu dworca w Lubartowie Programem Inwestycji Dworcowych została podjęta pod koniec maja. Inwestycja jest obecnie na wstępnym etapie przygotowania, dlatego nie mamy jeszcze harmonogramu realizacji – informuje Anna Cierkowska. – Zakres inwestycji będzie wstępnie określony po przeanalizowaniu dostępnych informacji na temat stanu technicznego, zapotrzebowania funkcjonalnego, wytycznych konserwatorskich – wylicza.
Zatem nie wiadomo, jakim zakresem prac zostanie objęty XIX-wieczny dworzec. W lokalnych mediach można przeczytać postulaty dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz uruchomienia w nim monitorowanej poczekalni czynnej całą dobę.
Znaczenie linii nr 30
Należy zauważyć, że na przełomie wieków na linii nr 30 regularny ruch pasażerski zamarł na kilkanaście lat. Połączenia zawieszono w 2000 r. Kilkunastoletnia przerwa w ruchu spowodowała, że (generalnie) stan budynków służących obsłudze podróżnych uległ pogorszeniu. Pociągi regionalne wróciły na tory w 2013 r., po wykonaniu rewitalizacji odcinka Lubartów – Lublin Północny. W 2017 r. na trasę skierowano również pociągi dalekobieżne.
Obecnie linia ma duże znaczenie w ruchu pasażerskim i towarowym, ponieważ jest trasą objazdową dla pociągów łączących Lublin z Warszawą i innymi miastami zachodniej i północnej Polski. Lubartowski dworzec zaś jest jedyną stacja obsługiwana przez PKP Intercity na terenie miasta liczącego ok. 22 tys. mieszkańców. Co istotne, połączenia dalekobieżne (choć w mniejszej liczbie) mogą pozostać na „linii lubartowskiej” również po zakończeniu modernizacji odcinka Warszawa – Lublin linii nr 7. Na taką możliwość wskazuje „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym”.