W regionie lubelskim zarządy transportu miejskiego i przewoźnicy próbują zachęcić mieszkańców do przesiadki z własnych samochodów do pojazdów komunikacji zbiorowej. Obok inwestycji „twardych”, coraz więcej pojawia się przedsięwzięć o charakterze „miękkim”. Z mieszkańcami są konsultowane trasy miejskiej komunikacji.
Bez wątpienia postępują zmiany w komunikacji zbiorowej. Najbardziej widoczne i spektakularne są potężne inwestycje infrastrukturalne. Większość miast przygotowało projekty, w efekcie których wymieniany jest tabor komunikacji zbiorowej, budowana jest infrastruktura przystankowa, poprawiany jest system dystrybucji biletów. Działania takie wspierane są przez środki europejskie, dzięki którym samorządowe czy zarządców infrastruktury projekty zyskały dofinansowanie dochodzące do nawet 70-80% inwestycji. Dotacje można było uzyskać z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programów: Rozwój Polski Wschodniej i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.
Jednak obok opisanych inwestycji „twardych”, pojawiają się przedsięwzięcia nie pociągająca za sobą aż tak dużych kosztów. Mimo to zwiększają atrakcyjność korzystania z transportu publicznego, dają także wymierne korzyści pasażerom.
BUSBonusJednym z ciekawszych przedsięwzięć są programy lojalnościowe. W regionie największe znaczenie ma BUSbonus. To program wdrożony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie. Polega on na zapewnieniu zniżek na różne usługi dla posiadaczy biletów okresowych Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie (współpracuje przy realizacji tego programu), zawartych na Karcie Biletu Elektronicznego (KBE). Więcej o BUSbonus
pisaliśmy tutaj.Program ten zwiększa zasięg o kolejne miasta regionu – zarządca programu podpisał listy intencyjne z przewoźnikami obsługującymi trasy w Puławach i Zamościu oraz w Kraśniku.
Nieco inny charakter ma program lojalnościowy Przewozów Regionalnych. Zakup REGIOkarty, bo tak nazywa się ta oferta, pozwala na korzystanie z tańszych przejazdów (na podstawie taryfy RAZEM) pociągami przewoźnika, zarówno na podstawie biletów jednorazowych, jak i biletów okresowych.
Ułóż rozkład jazdyAtrakcyjność komunikacji zbiorowej może podnieść jej dostosowanie do potrzeb pasażerów. Jednym ze sposobów jest konsultowanie zmian w rozkładach jazdy autobusów komunikacji miejskiej. Od pewnego czasu te są konsultowane w Lublinie przez tutejszy ZTM. Obecnie mieszańcy mogą wypowiedzieć się odnośnie kursowania autobusu linii nr 25. Konsultacje te podjęte zostały na wniosek Rady Dzielnicy Zemborzyce. Organ odpowiedzialny za miejski transport publiczny zaproponował dwa warianty trasy oraz nowy, cykliczny rozkład jazdy.
Długo trwały konsultacje przebiegu linii nr 74. Na dwa pierwotnie zaproponowane warianty, głosy rozdzieliły się równomiernie. ZTM Lublin zaproponował trzeci wariant, który uzyskał akceptację.
Inny charakter przybrały konsultacje społeczne w Zamościu. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacyjny przygotował anonimową ankietę dla osób korzystających z transportu publicznego. Ma ona na celu uzyskanie uwag osób korzystających z komunikacji miejskiej, w szczególności dotyczących kursowania istniejących linii autobusowych, jak i propozycji nowych tras. Jak zapewnia przewoźnik wnioski korzystających z komunikacji publicznej są brane pod uwagę. Już zaszły pewne zmiany w zamojskim rozkładzie jazdy autobusów, m.in. pojawiły się połączenia podmiejskie ze Szczebrzeszynem i miejscowością Stanisławka.
AplikacjeZ coraz większej liczby usług mobilnych mogą korzystać pasażerowie komunikacji publicznej. Widoczny jest stały rozwój np. możliwości zakupu biletu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Od niedawna pojawiły się nowe usługi.
Użytkownikom lubelskiej komunikacji miejskiej zaproponowano korzystanie z bezpłatnej aplikacji Moovit. Organizator transportu chwali się, że z myślą o komforcie pasażerów jako pierwsza instytucja komunikacyjna w Polsce podjął współpracę z twórcami programu, który zapewnia kompletną usługę mobilną. Za jej pośrednictwem pasażerowie będą „mogli wyszukiwać połączenia komunikacyjne, mieć dostęp do rozkładów aktualizowanych w czasie rzeczywistym, stać się członkiem społeczności pasażerów oraz kupować bilety”- informuje ZTM Lublin. Ponadto zapewnia możliwość wyznaczenia tras oraz nawigację od punktu A do punktu B.
Z mobilnych aplikacji mogą również korzystać pasażerowie pociągów regionalnych. Od niedawna Przewozy Regionalne uruchomiły system informacji pasażerskiej iSMS. Zgodnie z założeniami podróżni na bieżąco powinni być „informowani o utrudnieniach w ruchu pociągów, zmianach w rozkładzie jazdy na interesującej ich trasie oraz o nowych ofertach promocyjnych”. Program ten dedykowany jest użytkownikom tradycyjnych telefonów oraz posiadaczom nowoczesnych smartfonów.