Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lublin: Duże plany inwestycji trolejbusowych, ale brak konkretów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
17-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lublin: Duże plany inwestycji trolejbusowych, ale brak konkretów
fot. Roman Czubiński
Środki z unijnego Funduszu Odbudowy chcemy wykorzystać zarówno na zakup nowych trolejbusów, jak i na rozbudowę sieci. Jeśli jednak nie wystarczy ich na oba cele, priorytet będzie miał tabor – deklaruje lubelski Urząd Miasta. Jeśli nie uda się pozyskać pieniędzy z Funduszu, samorząd będzie szukał środków na ten cel w innych źródłach.

Zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju Artur Szymczyk ocenia, że – co do taboru – środki FO można wykorzystać tylko na zakup nowego taboru. – Tym samym, w przypadku podjęcia decyzji o aplikacji o te środki, będzie to najprawdopodobniej zakup nowych środków transportu – przewiduje. Warto przypomnieć, że inaczej interpretują zapisy projektu Krajowego Planu Odbudowy władze Tychów, które rozważają wykorzystanie pieniędzy z Funduszu na modernizację aparatury elektrycznej w kilkunastu posiadanych już trolejbusach.

Oprócz taboru – także infrastruktura

Władze Lublina chcą, by pojazdy te mogły kursować także na odcinkach bez sieci trakcyjnej, podobnie jak już posiadane przez lubelskie MPK trolejbusy z modułem bateryjnym. Dokładniejszych danych na temat parametrów nowego taboru nasz rozmówca nie podaje. Teoretycznie w grę mogą wchodzić także 18-metrowe trolejbusy przegubowe – 42 takie pojazdy kursują w Lublinie już dziś.

– Działania, jakie zostaną ostatecznie wskazane do finansowania w ramach Funduszu Odbudowy, będą uzależnione od finalnego kształtu dokumentu pozwalającego na wdrażanie tego mechanizmu – zastrzega wiceprezydent. Jedną z możliwości jest zakres wsparcia z FO podobny, jak w organizowanym przez NFOŚiGW programie „Zielony Transport Publiczny”. W takim wypadku władze Lublina zamierzają wykorzystać unijne pieniądze zarówno na budowę nowych, jak i na modernizację istniejących odcinków sieci trolejbusowej, a także infrastruktury do obsługi zakupionego taboru. – Obecnie analizowane są różne możliwości finansowania inwestycji w transport publiczny z uwzględnieniem również środków Polityki Spójności, a także możliwości finansowych Miasta – mówi Szymczyk.

Jeśli nie FO, to Polityka Spójności

Pytanie o zakładany całkowity koszt poszczególnych inwestycji w infrastrukturę i tabor jest – według samorządowca – przedwczesne. Jak uzasadnia, trwają dopiero prace nad ostatecznym brzmieniem KPO. – Wydaje się, że większa część kosztów będzie jednak związana z taborem. Zwłaszcza, że zakładamy wyposażenie taboru w dodatkowy napęd, który może zniwelować konieczność budowy drogiej nowej trakcji, a skupić się na modernizacji istniejących odcinków, głównie w obszarze infrastruktury ładowania – dodaje wiceprezydent. Jak zapewnia, Urząd Miasta będzie zabiegał o maksymalizację zewnętrznego wsparcia inwestycji transportowych, tak by obciążenie miejskiego budżetu było jak najmniejsze.

Innym możliwym źródłem finansowania rozbudowy sieci trolejbusowej są środki Polityki Spójności. – Dodatkowo, niezależnie od finansowania taboru i infrastruktury trolejbusowej, Miasto zamierza realizować bardziej rozbudowane inwestycje w obszarze transportu zeroemisyjnego, głównie skupione na rozbudowie taboru autobusów elektrycznych oraz ewentualnie z napędem wodorowym – deklaruje Szymczyk. Równolegle ma być rozbudowywana infrastruktura do obsługi takich pojazdów. Samorząd zapowiada poza tym rozwijanie transportu rowerowego.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

70 lat trolejbusów w Lublinie

Komunikacja

70 lat trolejbusów w Lublinie

inf prasowa 29 lipca 2023

Lublin: Postępuje przebudowa Al. Racławickich

Przestrzeń

Lublin: Trolejbusy jeżdżą na Choiny, ale na razie bez sieci trakcyjnej

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przemysław Farsewicz 26 października 2019

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

Komunikacja

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

jd/inf. pras. 21 października 2019

Zobacz również:

70 lat trolejbusów w Lublinie

Komunikacja

70 lat trolejbusów w Lublinie

inf prasowa 29 lipca 2023

Lublin: Postępuje przebudowa Al. Racławickich

Przestrzeń

Lublin: Trolejbusy jeżdżą na Choiny, ale na razie bez sieci trakcyjnej

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przestrzeń

Lublin. Trolejbusy już na nowej trasie do pętli Choiny

Przemysław Farsewicz 26 października 2019

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

Komunikacja

Lublin. Przetargi na przegubowe trolejbusy dla Solarisa

jd/inf. pras. 21 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5