Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie, który ma powstać do końca 2022 r. znalazł się na krótkiej liście obiektów i koncepcji z całego świata, które ubiegać się będą o tytuł World Building of the Year w kategorii infrastruktura. W finale znalazły się trzy realizacje i trzy projekty z Polski. Autorem projektu w Lublinie jest pracownia Tremend.
O sukcesie architektów projektujących lubelski dworzec (już dużym, a w przypadku wygranej, jeszcze większym) poinformowało miasto a wcześniej serwis bryla.pl. Wygrać nie będzie łatwo, bo wspomniana szortlista to ponad 500 obiektów w różnych kategoriach. Z Polski znalazły się na niej trzy obiekty już istniejące i trzy dopiero zaprojektowane.
W kategorii „infrastruktura – projekty przyszłości” rywalami lubelskiego dworca są m.in. projekt lotniska w Taszkiencie, projekty zagospodarowania i usprawnienia dzielnic biznesowych w Shenzhen, Dubaju czy Nowym Jorku, a także zagospodarowanie terenów nadrzecznych w pobliżu mostu w Richmond (wszystkie
można obejrzeć tutaj). Gala związana z przyznaniem nagród odbędzie się w grudniu w Amsterdamie.
Na przełom obecnego i następnego roku planuje się w Lublinie uruchomienie procedury przetargowej. Sam obiekt ma być gotowy do końca 2022 r. Dworzec metropolitalny ma w jednej części miasta skupić komunikację kolejową i autobusową. Według projektu cały plac Dworcowy zamieni się w deptak, a w ramach inwestycji powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami i nowym układem drogowym.
W ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zostaną przebudowane istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum Lublina. Zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowo projektowaną zielenią i małą architekturą zyskają m.in. ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja oraz Pocztowa.