Wszystkie zasadnicze prace drogowe przy realizacji Al. Racławickich w Lublinie zostały zakończone. Inwestycję czekają jeszcze odbiory techniczne i procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie, lecz mieszkańcy już mogą korzystać z nowych jezdni, chodników i ścieżek rowerowych. Całość zadania pochłonęła ponad 100 mln zł, z czego 85% dofinansowania stanowią fundusze europejskie.
– Przebudowa Al. Racławickich to dla Lublina projekt priorytetowy. Obszar objęty inwestycją ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Miasta, ale również dla całego Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w związku z wyjątkową koncentracją wzdłuż Al. Racławickich instytucji publicznych, takich jak szkoły, urzędy i uczelnie. Obszar ten jest bardzo intensywnie wykorzystywany nie tylko przez użytkowników samochodów osobowych, ale i przez komunikację miejską. Realizacja wszystkich zadań nadaje priorytet transportowi publicznemu, co przełoży się na sprawniejsze funkcjonowanie komunikacji zbiorowej w całym mieście, rozładowanie zatorów komunikacyjnych, a w konsekwencji skrócenie czasu przemieszczania się pomiędzy dzielnicami. Efektami wielomiesięcznych prac są przede wszystkim odnowione nawierzchnie ulic i chodników oraz nowe ścieżki rowerowe. Nie można również zapomnieć o kilometrach nowej infrastruktury podziemnej. Zbudowana kanalizacja deszczowa zapewni odprowadzanie wód opadowych z tej głównej ulicy miasta. Nowej infrastrukturze drogowej towarzyszy zieleń, dzięki temu Al. Racławickie nadal pozostają zieloną śródmiejską arterią miasta. Inwestycja zachwyci nie tylko funkcjonalnie, ale także swoim walorem estetycznym – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Główne prace już zakończono
Wykonawca ukończył wszystkie zasadnicze prace drogowe, co zapewnia przejezdność na całym odcinku Al. Racławickich i ul. Lipowej. W najbliższym czasie będą jeszcze prowadzone prace w zakresie oznakowania poziomego i pionowego. W ramach aktualizacji projektu organizacji ruchu zapadła decyzja, aby wykonać peron autobusowy wraz z chodnikami na ul. Sowińskiego, naprzeciwko Bioteki w kierunku ul. Głębokiej. Tam zostaną również zlokalizowane dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, a na ul. Lipowej przy Astorii dwa miejsca dla postoju taxi. Ponadto, zostanie wykonane miejsce dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Poniatowskiego oraz korekta oznakowania na Al. Racławickich przy dojeździe do ronda Honorowych Krwiodawców, poprzez likwidację buspasa przed tym skrzyżowaniem. Lewy pas ma być przeznaczony do skrętu w lewo, środkowy do jazdy na wprost lub w lewo, zaś prawy do skrętu w prawo lub jazdy na wprost. Poza tym wykonawca będzie jeszcze porządkował teren, likwidował tymczasowe przejazdy, przejścia i przystanki oraz wykonywał prace poza zakresem robót objętych inwestycją, czyli wykonanie trawników i ewentualnych zejść do ciągów na posesjach.
Światła brakującym elementem
Komponentem projektu, który pozostał do uruchomienia są sygnalizacje świetlne. Z uwagi na trwającą jeszcze aktualizację systemu zarządzania ruchem z centralnym serwerem miasta, nie będzie możliwości włączenia wszystkich sygnalizacji jednocześnie od 12 sierpnia. Do czasu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, na terenie objętym inwestycją, będzie funkcjonowało oznakowanie docelowe wraz ze znakami „roboty drogowe” za każdym skrzyżowaniem i ograniczeniem prędkości do 30 km/h.
Prace przy przebudowie Al. Racławickich rozpoczęły się w drugiej połowie kwietnia 2020 roku. Swoim zakresem objęły przede wszystkim budowę/przebudowę wszystkich sieci, przebudowę dróg, trakcji trolejbusowej oraz wyznaczenie buspasów. W ramach inwestycji wykonano prace drogowe na Al. Racławickich, al. Kraśnickiej i al. Sikorskiego oraz ulicach: Puławskiej, Spadochroniarzy, Legionowej, Głowackiego, Sowińskiego, Poniatowskiego do wiaduktu, Popiełuszki, Długosza, Łopacińskiego, Grottgera, Żwirki i Wigury, Lipowej, Sądowej, Curie-Skłodowskiej, Okopowej, Ofiar Katynia, Sztajna i Rowerowej.
Prace objęły także sieć trakcyjną. W miejscu zdemontowanej starej infrastruktury wykonano nowe fundamenty i słupy. Al. Racławickie, ul. Poniatowskiego i ul. Lipowa na całej długości są oświetlone. Docelowo do użytkowania oddanych zostanie 13 sygnalizacji świetlnych, w tym trzy nowe na ulicach Grottgera, Rowerowej oraz Puławskiej.
W ramach prowadzonej przebudowy, najważniejszymi pracami były te dotyczące sieci podziemnych. Na całym zadaniu wbudowano ponad 400 km kabli energetycznych oraz światłowodów telekomunikacyjnych. Powstało ponad 6 km nowej kanalizacji deszczowej. Na Al. Racławickich powstał zbiornik retencyjny w rejonie ronda Honorowych Krwiodawców o długości 170 m. Przyjmie on 140 tys. litrów wody, która będzie odprowadzana do Czechówki, przez al. Sikorskiego. Z kolei na ul. Lipowej wykonano 3-elementowy zbiornik wodny o pojemności blisko 600 tys. litrów.
Nowa organizacja ruchu
Inwestycja wprowadziła również zmiany w organizacji ruchu. Na Al. Racławickich wyznaczono buspasy. Poza komunikacją miejską i taksówkami dopuszczono na nich ruch również motocyklistów, oznakowanych i nieoznakowanych pojazdów Policji oraz oznakowanych pojazdów Straży Miejskiej. Swoją geometrię zmieniło skrzyżowanie Al. Racławickich z ul. Poniatowskiego i ul. Sowińskiego. Z kolei „stara” ul. Poniatowskiego stała się ulicą ślepą, o funkcji drogi serwisowej zapewniającej dojazd do posesji i do ul. Dubois. Na Al. Racławickich wdrożono udogodnienie dla miłośników dwóch kółek. Zaprojektowane rozwiązanie pozwala rowerzyście dostać się poprzez pas filtrujący do śluzy rowerowej, dzięki której będzie ustawiony przy ruszaniu ze skrzyżowania przed wszystkimi pojazdami przy ul. Lipowej.
Zielona część inwestycji
Przebudowa Al. Racławickich to także nowa zieleń. Wzdłuż jezdni przy Al. Racławickich, ul. Lipowej i Poniatowskiego posadzono ponad 180 nowych drzew oraz 4,8 tys. krzewów. Dla ochrony drzew w kilku miejscach zmieniono przebieg chodnika i ścieżki rowerowej, wykonano mur oporowy i kilkaset metrów murów oporowych z palisad. Infrastrukturze drogowej towarzyszy zieleń w liczbie ponad 700 drzew. Jednocześnie, w wyniku wizji w terenie przedstawicieli Miasta stwierdzono niekorzystną kondycję zdrowotną nowo posadzonych drzew. Dotyczy to głównie szpaleru zieleni przy Centrum Spotkania Kultur. Wykonawca został zobowiązany do nowych nasadzeń.
Przebudowa Al. Racławickich wraz z rondem Honorowych Krwiodawców, ul. Poniatowskiego oraz ul. Lipową to główny komponent projektu „Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowego wraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF”. To jeden z czterech projektów transportowych realizowanych z udziałem środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Jest uzupełnieniem i kontynuacją poprzedniego projektu, który zapoczątkował modernizację komunikacji miejskiej w Lublinie oraz przyczynił się do poprawy warunków korzystania z transportu zbiorowego.
Ostatni remont Al. Racławickich miał miejsce w 1987 r.
Pełną listę zmian znajdziecie
tutaj.