Lublin ma nowy system biletu elektronicznego. Lubika, bo taką nazwę utrzymał, zadebiutował 1 października. Dzięki niemu mieszkańcy Lublina mogą w jeszcze łatwiejszy sposób podróżować po mieście, a to wszystko w oparciu o różne formy rozliczeniowe.
1 października został uruchomiony w Lublinie nowy System Biletu Elektronicznego LUBIKA. Dzięki temu mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych, niedostępnych dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej rozwiązań i metod płatności. Użytkownicy mają do dyspozycji szerszą taryfę biletową, w której zaplanowano rozwiązania, takie jak taryfa przystankowa, bilety okresowe na określoną liczbę dni i elektroniczna portmonetka.
Liczy się kompleksowość
– Pod względem rozwiązań technicznych jest to najnowocześniejszy system biletu elektronicznego w Polsce. Co prawda, są miasta, które wprowadziły i stosują pojedyncze elementy spośród tych, które udostępniamy dziś w Lublinie, ale tak kompleksowego systemu, z własną infrastrukturą oraz aplikacją mobilną i stroną internetową nie ma żadne miasto w Polsce. Wdrażamy ten innowacyjny system z myślą o użytkownikach lubelskiej komunikacji miejskiej, z przekonaniem, że jest on dobrym rozwiązaniem i skutecznym narzędziem umożliwiającym sprawne poruszanie i zarządzanie podróżą – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Każdy użytkownik ze swoim kontemSystem biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej LUBIKA ma tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto, a wszelkie operacje zapisywane będą on-line w systemie centralnym. Jest zaprojektowany jako otwarta platforma realizująca typowe funkcje związane z wnoszeniem opłat za przejazdy komunikacją publiczną w tym: funkcję biletu okresowego, biletu czasowego oraz elektronicznej portmonetki, ale także umożliwiająca dołączenie innych funkcjonalności z zakresu usług oferowanych przez odrębne podmioty.
Nowe formy biletówObok biletów okresowych i czasowych wprowadzona została nowa, niedostępna dotychczas w Lublinie możliwość uiszczenia opłaty na zasadzie "płacisz za tyle, ile jedziesz". To rozwiązanie wymagające rejestracji początku podróży oraz jej końca (check in/check out) za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Podstawowym i rekomendowanym sposobem dokonania rejestracji jest zeskanowanie QR kodu udostępnionego na ekranie wszystkich (nie tylko nowych) kasowników w pojazdach. Zarówno nowe i jak dotychczasowe kasowniki mają „lubikowy” wygląd interfejsu. Opcjonalnie rejestracja jest możliwa dzięki zeskanowaniu QR kodu lub Tagu NFC z naklejek, które wyklejone są w przestrzeni pasażerskiej autobusów i trolejbusów (kilka sztuk w każdym pojeździe – w okolicy drzwi oraz informacji dla pasażerów). Ostatnim sposobem, który umożliwi rejestrację początku podróży jest wpisanie ręczne w aplikacji numeru bocznego pojazdu, w którym aktualnie znajduje się pasażer.
Oprócz dotychczas funkcjonujących biletów 10, 30, 90 i 150-dniowych, pasażerowie mogą teraz dokonać zakupu biletu na wybraną przez siebie, najbardziej korzystną liczbę dni, z przedziału od 10 do 300 (np. 27 czy 154 dni). Zakup biletu okresowego i doładowanie go możliwe jest poprzez aplikację mobilną Lubika na urządzenia mobilne.
Lubika motorem zmianW przestrzeni miejskiej można już zobaczyć zmiany, jakie niesie za sobą wdrożenie nowego systemu. W pojazdach lubelskiego systemu komunikacji miejskiej zamontowane zostały kasowniki umożliwiające wnoszenie opłat za przejazdy przy wykorzystaniu zbliżeniowych kart płatniczych. Charakteryzują się prostą, intuicyjną obsługą poprzez ekran dotykowy. Do dyspozycji pasażerów są 3 języki menu. Zakup biletu odbywa się będzie poprzez wybranie na ekranie kasownika żądanego typu biletu, ustalenie liczby biletów, a następnie przyłożenie zbliżeniowej karty płatniczej do czytnika. Urządzenia są odporne na drgania, które towarzyszą podróży, odporne na uszkodzenia, zarysowania i postronne ingerencje.
W ramach systemu LUBIKA poza kasownikami EMV do dyspozycji pasażerów udostępniono 55 stacjonarnych automatów biletowych, 50 mobilnych automatów biletowych, stanowiących uzupełnienie w pojazdach, które nie miały takich urządzeń na wyposażeniu oraz 50 terminali sprzedażowych do kiosków lub innych punktów handlowych. Uruchomiona została także dedykowana
strona www wraz ze sklepem internetowym oraz aplikacja mobilna LUBIKA, za pośrednictwem której pasażerowie będą mogli dokonać zakupu dowolnego, najkorzystniejszego dla nich biletu z oferowanej taryfy, przeglądać historię zakupionych biletów czy też skorzystać z tzw. „planera podróży”.