Miasto planuje budowę węzła przesiadkowego na osiedlu Widok. Konieczna będzie budowa odcinka Trasy Zielonej od ul. Filaretów do węzła przy ul. Granitowej i tym samym lepsze skomunikowanie Lublina Zachodniego. Powstanie także osobna pętla autobusowa do obsługi tego nowego przystanku kolejowego.
Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie rozpisał przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej na budowę węzła przesiadkowego na os. Widok. Projektant zakłada przeniesienie węzła przesiadkowego z obecnej lokalizacji przy ul. Filaretów w kierunku nowego przebiegu ul. Lubelskiego Lica '80.
Na węźle powstanie miejsce dla postoju autobusów o pojemności 4-5 pojazdów, a także m.in. budynek socjalny, dwa miejsca do ładowania autobusów elektrycznych z mocą 600 kW, parking K+R wraz z monitoringiem. Z kolei na wysokości przystanku kolejowego Lublin Zachodni zostanie zaprojektowana pętla/miejsce do zawracania i postoju jednego autobusu oraz przebudowane dojście dla pieszych w kierunku przystanków. Tutaj także przewidziano miejsca postojowe „kiss and ride” o pojemności 3 pojazdów.
Projektant zaprojektuje ponadto infrastrukturę obejmującą m. in. wiaty przystankowe, montaż biletomatu i punktów dynamicznej informacji pasażerskiej, ładowarek dla autobusów elektrycznych oraz budowę trakcji trolejbusowej – na odcinku od ul. Granitowej do projektowanej pętli.
mat. ZDM Lublin Projekt obejmie także obustronne chodniki, drogi rowerowe oraz zatoki autobusowe. Zamówienie obejmuje dodatkowo opracowanie koncepcji układu drogowego ul. Lubelskiego Lipca 80' na odcinku od ul. Diamentowej do ul. Filaretów. Konieczne będzie skomunikowanie nowego obiektu od ul. Filaretów oraz budowa nowego odcinka ul. Lubelskiego Lipca '80. Zamawiający podkreśla, że nowy odcinek drogi będzie przebiegał po nieurządzonym terenie, który w większości porośnięty jest drzewami i krzewami, jak również na trasie projektowanej drogi znajduje się także budynek mieszkalny. Powstać ma ok. 1,7 km nowej ulicy z czterema pasami – po dwa w każdą stronę.
– Planowane zadanie ma być elementem projektu z zakresu mobilności miejskiej dla Lublina, który ma ułatwić obsługę komunikacyjną w południowych dzielnicach miasta. Przede wszystkim poprawi skomunikowanie przystanku kolejowego Lublin Zachodni, co jest niezbędne w kontekście integracji różnych rodzajów transportu – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. Inwestycji i Rozwoju.
Zadanie to planowane jest do dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Składanie ofert wyznaczono do 19 maja 2023 roku. Wybór wykonawcy dokumentacji poprzedzi analiza ceny (60 proc.) oraz doświadczenia zawodowego projektanta drogowego (40 proc.). Biuro projektowe powinno opracować koncepcję rozwiązania węzła przesiadkowego wraz z parkingiem oraz układu drogowego w terminie 30 dni od zawarcia umowy, zaś kompletną dokumentację projektową do końca marca 2025 r.
mat. ZDM Lublin
mat. ZDM Lublin