Nie trzeba było długo czekać na ponowienie przez Lublin przetargu na dostawę 20 nowych autobusów przegubowych z napędem hybrydowym wraz z dwiema ładowarkami mobilnymi. Poprzednie postępowanie zakończyło się brakiem ofert.
MPK Lublin właśnie ogłosiło
drugi przetarg na dostawę 20 nowych autobusów przegubowych, z napędem hybrydowym zasilanych
plug-in. Autobusy mają zabierać na pokład co najmniej 120 pasażerów, z czego minimum 40 na miejscach siedzących, a co najmniej 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Długość autobusów określono w przedziale 17,5-18,75 m, a wysokość do 3,3 m, zaś szerokość do 2,55 m. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu, a podłoga nie może znajdować się wyżej niż 34 cm nad ziemią. Wejście do pojazdu mają zapewniać drzwi w układzie 2-2-2-2.
Hybrydowy układ napędowy ma zostać wyposażony w silnik spalinowy o mocy co najmniej 200 kW, który będzie spełniać normy emisji Euro VI oraz silnik bądź silniki elektryczne o mocy co najmniej 130 kW. Magazyn energii elektrycznej będzie ładowany poprzez złącze
plug-in, a także poprzez mechanizm rekuperacji energii oraz wykorzystanie chwilowej, nadmiarowej mocy silnika. Nominalna pojemność magazynu energii trakcyjnej nie może być mniejsza niż 30 kW. Ponadto MPK wymaga dostawy dwóch mobilnych ładowarek plug-in o mocy 20 kW każda.
Autobusy będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pasażerowie skorzystają z portów USB do ładowania urządzeń mobilnych. W autobusach będzie też dynamiczna informacja pasażerska i system zliczania pasażerów.
Termin składania ofert wskazano do 16 stycznia 2025 roku. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena (65%), gwarancja całopojazdowa (15%), gwarancja na magazyn energii układu hybrydowego (5%) oraz warunki techniczne (15%). Zamawiający będzie oceniać takie aspekty, jak zastosowanie blokady alkoholowej, montaż system wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych magazynu energii układu hybrydowego, zastosowanie układu do neutralizacji patogenów chorobotwórczych powietrza wewnątrz pojazdu oraz wdrożenie systemu ogniw fotowoltaicznych. Na realizację zamówienia wskazano maksymalnie 330 dni, jednak pierwszych pięć autobusów ma zostać dostarczonych już po 300 dniach od podpisania umowy. Zakup jest dofinansowany ze środków europejskich z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
W postępowaniu mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali minimum jedno zamówienie obejmujące dostawę co najmniej 10 nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym. Określono, że ponad 50% użytych komponentów do produkcji nowych autobusów ma pochodzić z państw Unii Europejskiej.