fot. Lukaszprzy, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Już wkrótce na wybranych trasach w stolicy lubelskiego wprowadzone zostaną zmiany mające ułatwić życie pieszym. W międzyczasie powstaną również standardy tworzenia chodników, w dużej mierze inspirowane standardami budowy dróg dla rowerów.
Piesi w Polsce nie mają łatwego życia. Nierówne nawierzchnie chodników, wysokie krawężniki, mało przestrzeni (zabieranej dodatkowo przez parkujące samochody), konieczność długiego oczekiwania na zielone światło na przejściach – to przeszkody, z którymi muszą borykać się na co dzień. Nie inaczej jest w Lublinie. Wkrótce zajdą tam jednak istotne zmiany. W ramach projektu „Miasto dla ludzi” wypracowane zostaną rozwiązania projektowe dla osób poruszających się po mieście z umowną prędkością poniżej 6 km/h. W tworzeniu dokumentu wezmą udział mieszkańcy, radni oraz urzędnicy. Opracowane wytyczne mają zapewnić płynność ruchu, uwzględniając potrzeby różnych grup użytkowników (m.in. osób z wózkami dziecięcymi, seniorów czy niepełnosprawnych) oraz czynniki estetyczne. Standardy mają również brać pod uwagę różne sposoby korzystania z przestrzeni publicznych, także rekreacyjne.
- Ten projekt musi „przeorać” nasz sposób myślenia o mieście. Będzie to zaczynem zupełnie innego postrzegania przestrzeni publicznej. Jego upowszechnienie odbędzie się z korzyścią dla wszystkich –skomentował ideę standardów infrastruktury pieszej Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Chodniki bez krawężników
Lubelszczanie nie chcieli zbyt długo czekać na realizację wizji miasta bardziej przyjaznego pieszym. Pierwsze prace w terenie, polegające na wymianie nawierzchni chodników obok Bramy Krakowskiej, już dobiegły końca. Trwają roboty przy alejach Tysiąclecia i Unii Lubelskiej oraz ulicach Lwowskiej i Szeligowskiego. W międzyczasie wyznaczane są kolejne trasy, przy których trakty dla pieszych zostaną poszerzone i otrzymają nową nawierzchnię (kostkę brukową zastąpią duże płyty betonowe), zaś krawężniki wyrównane „na zero” z jezdnią.
To jednak nie wszystko. Nie można w istotny sposób poprawić wygody osób chodzących po mieście bez eliminacji zbędnego oczekiwania przed przejściami. Dlatego zdecydowano, że wdrażany obecnie w Lublinie inteligentny system sterowania ruchem będzie uwzględniał nie tylko przepustowość i komfort zmotoryzowanych. Sygnalizacje zostaną zaprogramowane tak, by jak najbardziej wydłużyć czas światła zielonego dla pieszych i nie zmuszać ich do zbyt długiego stania przy skrzyżowaniach.
Chodzenie na piechotę atrakcyjne
- Dążymy do tego, by chodzenie pieszo – podobnie, jak jazda rowerem - było atrakcyjne, bezpieczne i komfortowe – komentuje Aleksander Wiącek z Urzędu Miasta Lublin, odpowiedzialny za sprawy związane z ruchem pieszym. – Zbieramy również informacje od mieszkańców. Liczymy, że wskażą nam miejsca szczególnie uciążliwe dla chodzących pieszo i w największym stopniu wymagające zmian – dodaje.
Równolegle z robotami w terenie trwają prace nad sporządzeniem Standardów Infrastruktury Pieszej zawierających wytyczne odnośnie dobrych praktyk w zakresie projektowania chodników. Dokument ma powstać do końca bieżącego roku. Zespół projektu „Miasto dla Ludzi” zaangażowany w jego tworzenie nie ukrywa, iż standardy tworzenia traktów dla pieszych w dużej mierze nawiązują do Standardów Rowerowych wypracowanych przez ogólnopolską sieć Miasta dla Rowerów.
Dodatkowo w Urzędzie Miasta powołano zespół ds. mobilności aktywnej, który wspólnie z mieszkańcami rozwiązuje bieżące problemy komunikacyjne niezmotoryzowanych. Uwagi przyjmowane są drogą mailową pod adresem pieszy@lublin.eu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.