ZTM w Lublinie rozstrzygnął dwa oddzielne postępowania na zakup odpowiednio 5 i 10 sztuk trolejbusów przegubowych. Łącznie 15 „przegubowców” dostarczy do Lublina firma Solaris.
Zamawiane trolejbusy to 18-metrowe, niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy. Trolejbusy będą wyposażone w dodatkowy napęd w postaci baterii, który pozwala im pokonywać odcinki tras nie wyposażone w trakcję trolejbusową. Ponadto pojazdy posiadają monitoring oraz automaty do sprzedaży biletów, akceptujące zarówno monety, jak i płatności zbliżeniowe kartami i telefonami komórkowymi. Pojazdy będą również posiadały urządzenia do zliczania pasażerów.
Pięć trolejbusów ma zostać dostarczonych najpóźniej do 4 maja 2020 r. Pozostała dziesiątka ma trafić do Lublina niespełna rok później, do 1 kwietnia 2021 r. Docelowo nowe przegubowce zostaną skierowane do obsługi linii nr: 156, 158 i 160.
Lublin był pierwszym polskim miastem, który postawił na fabrycznie nowe i niskopodłogowe trolejbusy przegubowe. W 2014 roku miasto kupiło dwanaście Solarisów Trollino 18. W ubiegłym roku natomiast pojawiło się 15 sztuk Ursusów CS18LFT. Po realizacji dostaw w ramach ogłoszonych postępowań, w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej będą łącznie 42 przegubowe trolejbusy.
Zakup taboru jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, z projektów unijnych „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej Lublinie” (5 sztuk trolejbusów) oraz „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej (10 trolejbusów).
Niejasna jest sytuacja
z innym zamówieniem trolejbusowym, który dotyczy 10 pojazdów standardowej długości. Rozpisany w zeszłym roku przetarg wygrał Ursus, ale niedawno umowę zerwano z winy lubelskiej firmy, która nie dotrzymywała kolejnych terminów. Drugim z oferentów, był Solaris.