fot. Szater, lic. CC BY-SA 3.0Trolejbus w Lublinie
Lubelski ZTM zapowiada budowę przynajmniej dwóch nowych odcinków sieci trolejbusowej i dwóch podstacji trakcyjnych. Miasto zamierza także kontynuować zakupy taborowe, stawiając na pojazdy z dodatkowym zasilaniem bateryjnym. W perspektywie roku 2030 zakładane jest natomiast istotne zwiększenie znaczenia autobusów elektrycznych, przede wszystkim jednak kosztem tych spalinowych.
W ostatnich latach w Lublinie zrealizowano szereg inwestycji w poprawę jakości komunikacji trolejbusowej. Wśród nich można wymienić nie tylko budowę nowych odcinków sieci trakcyjnej, ale też praktycznie całkowitą wymianę parku taborowego. Wśród nowych pojazdów pojawiły się także wozy przegubowe. Miejski organizator przewozów zapewnia przy tym, że rozwój tego środka transportu będzie kontynuowany.
Będą kolejne trolejbusy bateryjne
– W najbliższych latach planujemy budowę brakujących odcinków istniejących trakcji trolejbusowych, np. dojazdy do pętli przy os. Widok czy przy ul. Wróblej – poinformował nas Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie pytany o planowane inwestycje infrastrukturalne w perspektywie najbliższych kilku lat. Miasto chce wybudować także dwie nowe podstacje trakcyjne obejmujące odpowiednio odcinki Mełgiewska i Czechów. Układ połączeń trolejbusowych będzie mógł zostać rozwinięty jednak mocniej, niż wynikałoby z samego faktu rozbudowy sieci.
– W przyszłości mamy zamiar zakupić trolejbusy z napędem alternatywnym bateryjnym – wskazują bowiem służby prasowe ZTM. Pojazdy tego rodzaju są już od kilku lat eksploatowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, co pozwala na obsługę paru odcinków ulic, nad którymi nie rozwieszono sieci trakcyjnej. Miasto nie wskazało na razie szczegółów dotyczących planów dostaw.
Rozwiązanie przyszłości to elektrobus?
Polityka miejska zakłada przy tym zwiększenie znaczenia pojazdów bezemisyjnych (czyli także autobusów elektrycznych) w obsłudze komunikacji miejskiej. – Stawiamy na elektromobilność – deklaruje organizator komunikacji. Zapowiada przy tym, że znaczący wzrost ich udziału w ogólnej strukturze przewozów ma nastąpić w 2022 r.
W związku z dużymi inwestycjami poczynionymi w ostatnich latach miasto nie rozważa obecnie wariantu odejścia od trakcji trolejbusowej na rzecz elektrobusów. – Znaczące zmiany w tym zakresie mogą nastąpić po 2030 r. – zastrzega jednak ZTM. Wówczas przewidywany jest znaczący wzrost znaczenia autobusów elektrycznych kosztem tych z tradycyjnym napędem spalinowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.