Lublin może skorzystać z pozakonkunrecyjnej puli środków w ramach programu Polska Wschodnia. Miasto skupi się na zakupie taboru elektrycznego i wodorowego, a także budowie buspasów i przebudowie infrastruktury przystankowej.
Zagwarantowana pula środków z Polski Wschodniej dla Lublinia sięga kwoty 45 mln euro. Miasto musi złożyć wniosek aplikacyjny najpóźniej do 18 grudnia 2025 r. Na razie trwa przygotowywanie odpowiedniej dokumentacji. – Zamierzamy skupić się na rozbudowie taboru z napędem elektrycznym i wodorowym. Ostateczna liczba pojazdów, które planujemy kupić, będzie uzależniona od kosztów innych elementów, w tym infrastrukturalnych planowanych do objęcia wsparciem w ramach środków z programu, przy zachowaniu wymogu kompleksowości składanych aplikacji – wyjaśnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.
Działania będą skoncentrowane na zwiększaniu dostępności komunikacji dla osób z różnymi formami niepełnosprawności, uprzywilejowaniu transportu publicznego oraz rozwoju mobilności indywidualnej. – W tym zakresie planujemy przebudowę i rozbudowę ciągów komunikacyjnych, nadając priorytet komunikacji publicznej – chodzi o powstanie buspasów w ciągach ulic Zana i al. Unii Lubelskiej. Projekty będą też obejmować rozbudowę aktywnego systemu informacji przystankowej i pasażerskiej, przebudowę skrzyżowań. W tym obszarze planujemy włączenie ok. 100 skrzyżowań do systemu zarządzania ruchem oraz rozbudowę istniejących trzech pętli komunikacyjnych czy budowę węzłów przesiadkowych integrujących różne środki transportu przy przystanku PKP Lublin Ponikwoda – mówi Szymczyk.
Istniejąca sieć trolejbusowa raczej nie powiększy się. – Na chwilę obecną nie planujemy budowy nowych odcinków sieci trolejbusowej. Skupiamy się na modernizacjach odcinków powiązanych z innymi inwestycjami infrastrukturalnymi planowanymi do realizacji w bieżącej perspektywie finansowej – zaznacza wiceprezydent.
Miasto zamierza korzystać także z innych programów unijnych – w tym KPO i wojewódzkiego programu regionalnego. – . W ramach środków KPO planujemy zakup taboru, natomiast ze środków programu FEL 2021-2027 realizację uzupełniających projektów w zakresie wsparcia mobilności indywidualnej, skupionej głównie na rozbudowie ok. 20 km ciągów rowerowych i pieszych oraz modernizacji ponad 60 przystanków dla komunikacji miejskiej – wskazuje Artur Szymczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.