Władze miasta przygotowują się do budowy dworca metropolitarnego. Realizacja przedsięwzięcia ma przyczynić się do poprawy integracji różnych środków komunikacji zbiorowej, w szczególności kolejowej i autobusowej. Niedawno zakończyły się konsultacje społeczne przedstawionych koncepcji, po których zostanie zaprezentowana kolejna, najprawdopodobniej ostateczna już wersja przedsięwzięcia.
Liczący ponad 300 tysięcy mieszkańców Lublin jest przykładem miasta, gdzie główna kolejowa stacja pasażerska (inne przystanki również) zlokalizowana jest w oddali od najważniejszego dworca autobusowego. Co istotne, w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nastąpił nawet regres w zakresie integracji komunikacji kolejowej i autobusowej. Wynika to z likwidacji miejsca przesiadkowego PKP-PKS przy dworcu północnym oraz marginalizacji autobusowego dworca południowego, zlokalizowanego przy stacji Lublin. Oddalenie o około 2 km głównych dworców PKP i PKS powoduje dezintegracja pasażerskiej komunikacji kolejowej oraz autobusowej – podmiejskiej, regionalnej i dalekobieżnej.
Zintegrować dworce
Władze Lublina, które od lat zapowiadały lepsze zintegrowanie różnych form komunikacji zbiorowej, podjęły pewne działania. Pierwszym krokiem był zakup działek, na którym zlokalizowany jest dworzec południowy PKS wraz z placem. To na tym miejscu planowana jest najważniejsza część głównego centrum przesiadkowego regionu, choć zakres planowanego przedsięwzięcia jest o wiele szerszy. Dotyczy on, obok budowy dworca metropolitarnego, także przebudowę układu komunikacyjnego oraz rewitalizację otoczenia. Zadanie to, wpisujące się w unijne priorytety, znalazło się na Liście projektów strategicznych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego i ma zagwarantowane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Jego realizację założono na lata 2018–2022.
Konsultacje przedsięwzięcia
W ostatnich tygodniach ubiegłego roku samorząd Lublina przedstawił koncepcje zintegrowanego centrum komunikacyjnego oraz przedstawił je do konsultacji społecznych. – Dwie odmienne koncepcje zagospodarowania rejonu Dworca Metropolitalnego dotyczą różnych propozycji bryły nowoczesnego obiektu, nowego układu drogowego z otwarciem placu Dworcowego dla ruchu pieszego oraz układu parkingów dla podróżnych – podano w komunikacie zamieszczonym w serwisie informacyjnym miasta. Zmiany będą dotyczyły rejonów odcinków ulic: 1-go Maja, Dworcowa, Gazowa, Krochmalna, Młyńska i Pocztowa. Będą one dotyczy ciągów komunikacyjnych (przebiegu dróg, w tym rowerowych oraz chodników), zieleni oraz obiektów małej architektury.
Głównym obiektem centrum komunikacyjnego ma być dworzec metropolitarny. Jak wynika z ostatnich doniesień lokalnych mediów, najprawdopodobniej będzie to obiekt dwupoziomowy o powierzchni użytkowej 1 800 m2, z zielonym dachem, dostępnym dla zainteresowanych. Wewnątrz znajdą się pomieszczenia związane z obsługą podróżnych oraz punkty informacyjne. Na najniższym poziomie obiektu zaplanowano postój TAXI oraz parking podziemny.
W ramach centrum komunikacyjnego znajdzie się (w zależności od proponowanej koncepcji) od 74 do 86 stanowisk autobusowych. Inwestycja zakłada również budowę zajezdni, która znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie centrum komunikacyjnego. Przy budynku urządzone zostaną m.in. parkingi KISS & RIDE.
"Nowy" Plac Dworcowy i tunelPrzeobrażenie ma przejść przestrzeń między planowanym centrum a dworcem PKP. Plac Dworcowy, gdzie obecnie praktycznie całą przestrzeń wypełniają parkingi, place postojowe i manewrowe dla pojazdów drogowych, postanie kolejne miejsce publiczne przeznaczone wyłącznie dla pieszych. Ma tam pojawić się zieleń. W odpowiedzi na postulaty składane podczas konsultacji społecznych, władze miasta będą dążyły do budowy tunelu łączącego miejsce centrum komunikacyjne z tunelem PKP PLK.