Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lublin. Węzeł przesiadkowy przy Lublinie Zachodnim pod znakiem zapytania. Są protesty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Lublin. Węzeł przesiadkowy przy Lublinie Zachodnim pod znakiem zapytania. Są protesty
fot. Google Street View
Miasto planuje budowę węzła przesiadkowego na osiedlu Widok. Wraz z tą inwestycją wybudowany miałby być odcinek Trasy Zielonej od ul. Filaretów do węzła przy ul. Granitowej, co pozwoliłoby lepiej skomunikować stację Lublin Zachodni oraz przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca '80. Miasto musiało jednak unieważnić przetarg na zaprojektowanie inwestycji ze względu na protesty mieszkańców.

Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie rozpisał przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej na budowę węzła przesiadkowego na os. Widok. Projekt zakładał przeniesienie węzła przesiadkowego z obecnej lokalizacji przy ul. Filaretów w kierunku nowego przebiegu ul. Lubelskiego Lipca '80.

Nowe pętle, węzeł i nowa droga

Na węźle miałoby powstać miejsce dla postoju autobusów o pojemności 4-5 pojazdów, a także m.in. budynek socjalny, dwa miejsca do ładowania autobusów elektrycznych z mocą 600 kW, parking K+R wraz z monitoringiem. Z kolei na wysokości przystanku kolejowego Lublin Zachodni miała zostać zaprojektowana pętla/miejsce do zawracania i postoju jednego autobusu oraz przebudowane dojście dla pieszych w kierunku przystanków. Tutaj także przewidziano miejsca postojowe „kiss and ride” o pojemności 3 pojazdów.

Projektant miał także zaprojektować ponadto infrastrukturę obejmującą m. in. wiaty przystankowe, montaż biletomatu i punktów dynamicznej informacji pasażerskiej, ładowarek dla autobusów elektrycznych oraz budowę trakcji trolejbusowej – na odcinku od ul. Granitowej do projektowanej pętli. Projekt obejmował także obustronne chodniki, drogi rowerowe oraz zatoki autobusowe.

Co więcej, zamówienie zawierało opracowanie koncepcji układu drogowego ul. Lubelskiego Lipca 80' na odcinku od ul. Diamentowej do ul. Filaretów. Zamawiający podkreślał, że nowy odcinek drogi będzie przebiegał po nieurządzonym terenie, który w większości porośnięty jest drzewami i krzewami. Planowano powstanie ok. 1,7 km nowej ulicy z czterema pasami – po dwa w każdą stronę.

Sporna nowa droga

Planowane zadanie miało ułatwić obsługę komunikacyjną w południowych dzielnicach miasta. Przede wszystkim poprawić skomunikowanie przystanku kolejowego Lublin Zachodni. Na razie się tak nie stanie, gdyż zamawiający unieważnił postępowanie przetargowe na znalezienie projektanta inwestycji. – Postępowanie zostało unieważnione z uwagi na negatywny odbiór społeczny przez część mieszkańców zamieszkujących sąsiadujące osiedle – przyznają urzędnicy ZDiM w Lublinie.

Problemem okazuje się nowy odcinek przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca '80. – Mieszkańcy nie akceptują drogi o przekroju 2-jezdniowym po 2 pasy ruchu (z buspasami) wraz z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi, ponieważ ich zdaniem inwestycja jest zbyt rozbudowana, będzie nadmiernie ingerować w zieleń w wąwozie, a przyszła droga będzie powodować nadmierny hałas. Dla tych mieszkańców akceptowalna byłaby jedynie droga o charakterze lokalnym – wyjaśniają drogowcy.

Nie brakuje jednak głosów wśród mieszkańców, którzy popierają inwestycję w kształcie pierwotnie zaproponowanej przez ZDiM w Lublinie. – W tym sporze przeważa jednak głos mieszkańców przeciwnych dwujezdniowej drodze, dlatego jedyną opcją na realizację inwestycji byłoby zmniejszenie jej parametrów do drogi lokalnej o jednej jezdni z dwoma pasami ruchu – wyjaśnia Kazimierz Pidek z ZDiM.

Obecnie trwają analizy dotyczące przetargu. – Zmiana parametrów drogi może wpłynąć na możliwość pozyskania środków unijnych na realizację inwestycji, które są przyznawane na budowę infrastruktury dla transportu zbiorowego – podkreśla Pidek. Chodzi tutaj o środki które miasto stara się pozyskać z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027 na wyznaczenie buspasów, budowę pętli i węzłów przesiadkowych, przystanków, dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów, ładowarek do ładowania autobusów oraz wiat przystankowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Tarnowskich Górach trwa budowa węzła przesiadkowego

Przestrzeń

W Tarnowskich Górach trwa budowa węzła przesiadkowego

Redakcja/inf. pras. 02 sierpnia 2023

W Zabrzu powstają dwa centra przesiadkowe

Przestrzeń

W Zabrzu powstają dwa centra przesiadkowe

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

Dąbrowa Górnicza: Nowe centrum przesiadkowe już działa

Przestrzeń

Metro: Węzły Karolin i Lazurowa. ZTM zbiera dokumenty

Przestrzeń

Metro: Węzły Karolin i Lazurowa. ZTM zbiera dokumenty

Witold Urbanowicz 07 września 2022

Zobacz również:

W Tarnowskich Górach trwa budowa węzła przesiadkowego

Przestrzeń

W Tarnowskich Górach trwa budowa węzła przesiadkowego

Redakcja/inf. pras. 02 sierpnia 2023

W Zabrzu powstają dwa centra przesiadkowe

Przestrzeń

W Zabrzu powstają dwa centra przesiadkowe

Redakcja/inf. pras. 15 maja 2023

Dąbrowa Górnicza: Nowe centrum przesiadkowe już działa

Przestrzeń

Metro: Węzły Karolin i Lazurowa. ZTM zbiera dokumenty

Przestrzeń

Metro: Węzły Karolin i Lazurowa. ZTM zbiera dokumenty

Witold Urbanowicz 07 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5