ZTM w Lublinie rozstrzygnął przetarg na dostawy dziesięciu 12-metrowych trolejbusów z bateriami umożliwiającymi przejazd co najmniej 10 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Choć oferty przekraczały zaplanowany budżet, zamawiający postanowił dołożyć środki i wybrać ofertę Ursus Busa, który ze sporą przewagą punktów pokonał Solarisa.
Przedmiotem przetargu jest zakup 10 trolejbusów o długości 11,5-12,5 m. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 75 podróżnych, w tym 29 na miejscach siedzących. Wymagana jest niska podłoga na całej długości trolejbusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu oraz w drzwiach trolejbusu. Maksymalna wysokość podłogi od powierzchni ziemi wynosi 340 mm. W trolejbusie powinny być trzy pary drzwi. Pojazd będzie wyposażony w monitoring, biletomat, nagłośnienie, informację pasażerską, system zliczania pasażerów, klimatyzację.
Wymagany jest silnik trakcyjny o mocy 150 kW. Ponadto trolejbusy mają być wyposażone w układ jazdy autonomicznej, w którym źródłem energii są baterie trakcyjne litowo-jonowe oparte na ogniwach elektrochemicznych litowo-niklowomanganowo-kobaltowych lub równoważnych. Baterie mają umożliwiać przejazd co najmniej 10 km przy uruchomionym ogrzewaniu lub klimatyzacji oraz 15 km przy wyłączonym ogrzewaniu lub klimatyzacji.
W kwietniu minął termin składania ofert. O zamówienie ubiegali się Ursus Bus z kwotą 21,734 mln zł brutto oraz Solaris z kwotą 23,370 mln zł brutto. Obie te kwoty przekraczają zaplanowany budżet w wysokości 18,450 mln zł brutto.
Zamawiający znalazł dodatkowe środki i dzisiaj (7 czerwca) rozstrzygnął postępowanie na rzecz Ursusa. O wyborze decydowały cena (60%), warunki gwarancji (25%), warunki techniczne (10%), ekologia (3%), komfort (2%). W zakresie warunków technicznych pod uwagę będą brane pojemność energetyczna baterii trakcyjnych i podtrzymanie zasilania silników sprężarek klimatyzatorów podczas przejazdu przez izolatory sekcyjne sieci trakcyjnej. W przypadku ekologii – średnie zużycie energii przez trolejbus w warunkach ruchu miejskiego przy wyłączonym ogrzewaniu i klimatyzacji, a komfortu – liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Ursus, uzyskując 98,29 pkt, okazał się lepszy od Solarisa, który zdobył 90,42 pkt, niemal we wszystkich kategoriach. Producent z Bolechowa uzyskał nieznacznie więcej punktów jedynie w kryterium ekologii. Trolejbusy mają być dostarczone do 2 września 2019 r.
Warto przypomnieć, że niedawno Ursus Bus
dostarczył do Lublina pierwszy przegubowy trolejbus. Nie obyło się jednak bez poślizgu, jak zresztą w przypadku wcześniejszego
kontraktu na autobusy. – Daty dostaw pojazdów marki Ursus zostały przedłużone zgodnie z umową i określone odpowiednio na 21 czerwca 2018 r. trolejbusy, oraz na 29 czerwca 2018 r.
w przypadku autobusów. Niemniej jednak producent przed tą datą powinien podstawić pojazdy do odbioru. Jeżeli nie zostaną podstawione, to będą naliczane kary za brak podstawienia pojazdów do odbioru – mówi Anna Zalewska z lubelskiego ZTM-u.