ZTM Lulin rozstrzygnął przetarg na dostawę autobusu wodorowego klasy maxi dla ZTM Lublin. O zamówienie ubiegały się cztery podmioty, w tym te zupełnie nowe na rynku. Ostatecznie powody do zadowolenia ma Solaris.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa autobusu o długości 11,5-12,5 m. Pojazd ma być nowy, nieeksploatowany. Wymagane są trzy pary drzwi dwuskrzydłowych. Pojazd ma pomieścić co najmniej 70 podróżnych, z czego 27 na miejscach siedzących.
Wymagany jest jeden centralny silnik, napędzający most napędowy, o mocy min. 140 kW lub dwa silniki trakcyjne o identycznych parametrach zabudowane w portalowej osi napędowej, o mocy min. 120 kW. Źródłem energii do napędu trakcyjnego muszą być wodorowe ogniwa paliwowe współpracujące z bateriami litowo-jonowymi jonowych z anodą zawierającą tlenki tytanianu litu. Pojemność nominalną baterii określono na min. 30 kWh, a moc ogniwa wodorowego na min. 70 kW. Zasięg pojazdu po załadowaniu wodorem określono na min. 300 km, natomiast w przypadku wyłącznie baterii trakcyjnych – 15 km. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
Termin składania ofert minął w I połowie czerwca.
Wystartowały aż cztery firmy z ofertami na kwoty od 3,525 mln zł do 4,065 mln zł. Wszystkie propozycje mieszczą się w budżecie określonym na 5,427 mln zł brutto.
Dziś (30 września) postępowanie zostało rozstrzygnięte. Wygrał Solaris, choć nie był najtańszy – oferta opiewała na 3,725 mln zł. Wykonawca zdobył jednak przewagę nad Arthur Busem we wszystkich kryteriach pozacenowych. Pod względem gwarancji na ogniwo paliwowe oraz baterie, a także kryteriach technicznych pokonał zresztą także i konkurencję.
Teraz wybór musi się uprawomocnić. Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy. Zakup następuje w ramach środków unijnych.