Województwo lubuskie będzie od nowego roku finansowało kolejne wojewódzkie linie autobusowe. W ramach nowych połączeń autobusy pojadą z Sulęcina do Zielonej Góry oraz Gorzowa Wielkopolskiego, Szprotawy do Zielonej Góry oraz z Gubina do Lubska. Pomoże w tym FRPA, z którego region pozyskał ponad 2 miliony złotych.
– Transport publiczny przechodzi w ostatnim czasie dużą metamorfozę. Z opracowań wynika, że trudno jest, żeby on się samofinansował – zauważył na wstępie konferencji prasowej członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga. – Doświadczamy tego jako samorząd województwa, dokładając bardzo istotne kwoty do funkcjonowania kolei regionalnych.
"PKS Plus" jako likwidator białych plam komunikacyjnych
– Transport publiczny musi być dostępny i dofinansowany ze źródeł centralnych, ale również samorządowych. I tak się dzieje – podkreślił Grzegorz Potęga i przypomniał, że w 2019 r. został powołany Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zwany w skrócie „FRPA”, którego bezpośrednim celem jest przywrócenie lokalnych połączeń autobusowych, mających umożliwić mieszkańcom dotarcie do szkół, ośrodków zdrowia, urzędów, instytucji kultury itd. Fundusz powstał jako odpowiedź na masową likwidację przez przewoźników połączeń komercyjnych. Członek zarządu zaznaczył też, że Województwo Lubuskie nie posiada swojej floty pojazdów, ale podpisuje szereg umów z lokalnymi przewoźnikami.
– Staramy się przy pomocy tego funduszu likwidować białe plamy komunikacyjne w województwie lubuskim – dodał Grzegorz Potęga. – Głównym dysponentem FRPA jest wojewoda, a organizatorami samorządy, związki powiatowo-gminne i to one występują do wojewody z wnioskami o przyznanie dofinansowania do utworzonych linii autobusowych. Możliwe jest uzyskanie do 3 zł dopłaty do wozokilometra. I to się w ostatnim czasie udaje, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni.
Ponad 100 procent więcej wozokilometrów!
Grzegorz Potęga przypomniał, że w 2023 roku Województwo Lubuskie miało zaplanowane ponad 484 tysiące autobusowych wozokilometrów, a w 2024 roku ta liczba urosła aż do blisko 1 mln 120 tysięcy.
– Wzrost jest ponadstuprocentowy, co nas niezmiernie cieszy i satysfakcjonuje – podkreślił członek Zarządu województwa. – Nie byłoby tego wzrostu wozokilometrów, gdyby nie wzrost finansowana. W ubiegłym roku w budżecie województwa znalazły się 4 mln zł, z czego 1,3 mln pochodziło z FRPA, natomiast w budżecie na rok przyszły mamy na ten cel 6,5 mln złotych, z czego od wojewody pozyskaliśmy 2,3 mln zł.
Autobusy dotrą do Sulęcina, Lubska oraz Szprotawy
– Bardzo się cieszę z faktu, że uruchamiamy połączenia na liniach Gubin – Lubsko, Szprotawa – Kożuchów – Zielona Góra, a jeśli chodzi o północną część województwa, to pojawiają się połączenia Sulęcin – Gorzów oraz Sulęcin – Międzyrzecz – Świebodzin - Zielona Góra. Łączymy powiaty, ale też północ z południem regionu – zaznaczył Grzegorz Potęga.
Zastępca dyrektora Departament Infrastruktury i Komunikacji, Arkadiusz Mieczyński zapewnił, że Departament Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego stale analizuje sytuację przewozową jeśli chodzi o transport autobusowy w regionie. – Staramy się reagować na wszystkie sygnały, które otrzymujemy od mieszkańców czy samorządów w zakresie organizacji połączeń międzypowiatowych – powiedział A. Mieczyński. – Województwo odpowiada za organizację autobusowego transportu wojewódzkiego, czyli takiego, który przekracza granice minimum dwóch powiatów, ale naszym głównym celem jest szybkie połączenie miast powiatowych z miastami wojewódzkimi.
12 linii w 2024 roku
graf. lubuskie.pl Na rok 2024 Województwo Lubuskie zaplanowało do realizacji 12 linii komunikacyjnych o charakterze użyteczności publicznej: 8 dotychczasowych oraz 4 nowe, które wskazały analizy dokonane przez pracowników Departamentu Infrastruktury i Komunikacji oraz badania przeprowadzone na zlecenie urzędu przez firmę Orange. – Badanie to polegało na zidentyfikowaniu dróg przemieszczania się mieszkańców województwa lubuskiego i tam, gdzie potoki podróżnych były największe, ale oferta przewozów, które by łączyły powiaty z miastami wojewódzkimi była słaba lub nie było jej w ogóle, przygotowaliśmy ofertę autobusową - powiedział zastępca dyrektora Arkadiusz Mieczyński i podkreślił, że Województwo Lubuskie, oprócz tego, że będzie organizatorem połączeń autobusowych w dni powszednie i w dni szkolne, wzięło na swoje barki także finansowanie połączeń autobusowych w czasie wakacji oraz w niedziele i święta.