Niemieckie miasto Ludwigsburg, zlokalizowane na północ od Stuttgartu, zatwierdziła koncepcję z 2020 roku, zakładającą budowę systemu lekkiej kolei. Rada Miasta tym samym odrzuciła projekt budowy 11-kilometrowego systemu BRT.
Ludwigsburg ma około 95 tys. mieszkańców. Planowany system lekkiej kolei będzie miała łącznie 28 kilometrów długości. Poprowadzi na m.in. na wschód od Ludwigsburga do Aldingen i Remseck aż do stacji Stuttgart Stadtbahn U12. Na ośmiu kilometrach - w kierunku zachodnim - trasa ma również wykorzystywać dawną linię kolejową między Ludwigsburgiem a Markgröningen. Linia została zamknięta dla przewozów pasażerskich w 1975 roku. Ostatni pociąg towarowy przejechał tędy w 2002 roku.
Chociaż istniał lokalny sprzeciw polityczny wobec planowanego wykorzystania ulic w centrum Ludwigsburga do budowy linii lekkiej kolei, to ostatecznie pomysł został poparty przez większość miejskich radnych. Tory mają zostać poprowadzone przez Hindenburgstraße.
Nowy system – w przeciwieństwie do sąsiedniego systemu U-Bahn w Stuttgarcie – będzie wykorzystywał niskopodłogowe pojazdy LRV. Budowa kolejki w Ludwigsburgu ma się odbywać etapami. Budowa pierwszego odcinka ma się zacząć w 2026 roku. Udostępnienie pierwszych etapów dla podróżnych zaplanowano w 2028 roku. Ostatni odcinek do dawnych budynków mieszkalnych przeznaczonych dla amerykańskiej armii w Pattonville ma zostać ukończony w 2032 roku.
Miasto przystępuje teraz do szczegółowego planowania. Podjęte mają zostać kroki do pozyskania pozwolenia na budowę. Projekt szacowany był na co najmniej 250 mln euro. Szczegółowa wartość będzie znana po opracowaniu niezbędnej dokumentacji.
Rada Miejska w Ludwigsburgu wraz z sąsiednimi samorządami gmin Remseck, Möglingen i Markgröningen oraz dzielnicą Pattonville utworzyła organizację celową, która będzie odpowiedzialna za zaprojektowanie i wybudowanie nowego systemu.
Początkowo rozważano reaktywację nieczynnej linii kolejowej, aby stworzyć system kolei podziemnej. Próby te jednak zaniechano ze względu na wysoki koszt całej operacji. W ramach zleconego studium wykonalności zwyciężyła koncepcja lekkiej kolei na wzór pozamiejskiego tramwaju. Linia ma się składać z dwóch torów. Zdaniem projektantów, takie rozwiązanie jest optymalne ekonomicznie w stosunku kosztów do korzyści.
mat. prasowe