Mieszkańcy Luksemburga mają do dyspozycji kolejny odcinek linii tramwajowej. Nowo otwarte torowisko pozwala na dojazd do miejskiego stadionu. Władze państwa i miasta chcą dalej rozbudowywać sieć tramwajową – i utrzymać na niej komunikację bezpłatną.
Nowy odcinek liczy 3,7 km długości. Wyznaczono na nim pięć przystanków, z których część będzie węzłami przesiadkowymi. Połączy on obecną, tymczasową pętlę Lycée Bouneweg z miejskim stadionem piłkarskim i rugby (Cloche d'Or). W Luksemburgu od grudnia 2017 r. kursuje jedna, stopniowo wydłużana linia tramwajowa T1. O pracach nad kolejnym etapem jej rozbudowy
pisaliśmy w kwietniu.
Przed inwestycją długość torowiska tramwajowego w stolicy Wielkiego Księstwa Luksemburga wynosiła 8,5 km. Rozbudowa jest w toku także na przeciwległym końcu. Odcinek ten będzie miał bardziej podmiejski charakter (4,5 km długości i tylko dwa przystanki), a tramwaje będą mogły rozpędzić się na nim do 70 km/h. Po zakończeniu budowy tramwajem będzie można dojechać na luksemburskie lotnisko. Prawdopodobny termin otwarcia to początek przyszłego roku.
Dobre wyniki frekwencyjne tramwajów (ponad 100 tys. pasażerów na dobę) skłaniają władze państwowe i miejskie do planowania dalszej rozbudowy. Ma ona objąć odgałęzienia Rout Bréck-Pafendall – Laangfur i Dworzec Centralny – Hollerich. Obie będą budowane dwuetapowo. Na pierwszej z nich najpierw (w latach 2025-2027) powstanie odcinek o długości ponad 2,3 km z trzema nowymi przystankami do przyszłej dzielnicy mieszanej Laangfur. Inwestycja będzie wiązała się ze znaczną ingerencją w otoczenie. W drugim etapie linia dotrze przez Kuebebierg do węzła przesiadkowego Luxexpo, gdzie ponownie połączy się z główną trasą. Odnoga z dworca najpierw, w roku 2028, pojawi się w przyszłej dzielnicy Nei Hollerich (1,1 km), a później – w kolejnej przewidzianej do zabudowania części miasta: Porte de Hollerich.
Pierwszy, historyczny system tramwaju elektrycznego działał w Luksemburgu w latach 1908-1964 (wcześniej, od 1875 r., kursowały tramwaje konne). Reaktywacja, przygotowywana od lat 90., została ostatecznie
przesądzona w 2014 r., a w etap prac budowlanych weszła
w roku 2016. Ważną datą był 29 lutego 2020 r.: od tego dnia jazda tramwajami – podobnie jak pociągami oraz autobusami na terenie Księstwa –
jest bezpłatna. Władze państwowe uzasadniały taki krok chęcią
walki z korkami, tworzonymi na drogach przez zbyt dużą liczbę samochodów.
Warto zaznaczyć, że część trasy, pozbawioną sieci trakcyjnej, tramwaje pokonują na zasilaniu bateryjnym. Więcej o zastosowanych na luksemburskiej linii tramwajowej nietypowych rozwiązaniach
można przeczytać tutaj.