Partner serwisu
Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
13-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Luksemburg rozszerza sieć tramwajową
fot. Luxtram
Mieszkańcy Luksemburga mają do dyspozycji kolejny odcinek linii tramwajowej. Nowo otwarte torowisko pozwala na dojazd do miejskiego stadionu. Władze państwa i miasta chcą dalej rozbudowywać sieć tramwajową – i utrzymać na niej komunikację bezpłatną.

Nowy odcinek liczy 3,7 km długości. Wyznaczono na nim pięć przystanków, z których część będzie węzłami przesiadkowymi. Połączy on obecną, tymczasową pętlę Lycée Bouneweg z miejskim stadionem piłkarskim i rugby (Cloche d'Or). W Luksemburgu od grudnia 2017 r. kursuje jedna, stopniowo wydłużana linia tramwajowa T1. O pracach nad kolejnym etapem jej rozbudowy pisaliśmy w kwietniu.

Przed inwestycją długość torowiska tramwajowego w stolicy Wielkiego Księstwa Luksemburga wynosiła 8,5 km. Rozbudowa jest w toku także na przeciwległym końcu. Odcinek ten będzie miał bardziej podmiejski charakter (4,5 km długości i tylko dwa przystanki), a tramwaje będą mogły rozpędzić się na nim do 70 km/h. Po zakończeniu budowy tramwajem będzie można dojechać na luksemburskie lotnisko. Prawdopodobny termin otwarcia to początek przyszłego roku.

Dobre wyniki frekwencyjne tramwajów (ponad 100 tys. pasażerów na dobę) skłaniają władze państwowe i miejskie do planowania dalszej rozbudowy. Ma ona objąć odgałęzienia Rout Bréck-Pafendall – Laangfur i Dworzec Centralny – Hollerich. Obie będą budowane dwuetapowo. Na pierwszej z nich najpierw (w latach 2025-2027) powstanie odcinek o długości ponad 2,3 km z trzema nowymi przystankami do przyszłej dzielnicy mieszanej Laangfur. Inwestycja będzie wiązała się ze znaczną ingerencją w otoczenie. W drugim etapie linia dotrze przez Kuebebierg do węzła przesiadkowego Luxexpo, gdzie ponownie połączy się z główną trasą. Odnoga z dworca najpierw, w roku 2028, pojawi się w przyszłej dzielnicy Nei Hollerich (1,1 km), a później – w kolejnej przewidzianej do zabudowania części miasta: Porte de Hollerich.

Pierwszy, historyczny system tramwaju elektrycznego działał w Luksemburgu w latach 1908-1964 (wcześniej, od 1875 r., kursowały tramwaje konne). Reaktywacja, przygotowywana od lat 90., została ostatecznie przesądzona w 2014 r., a w etap prac budowlanych weszła w roku 2016. Ważną datą był 29 lutego 2020 r.: od tego dnia jazda tramwajami – podobnie jak pociągami oraz autobusami na terenie Księstwa – jest bezpłatna. Władze państwowe uzasadniały taki krok chęcią walki z korkami, tworzonymi na drogach przez zbyt dużą liczbę samochodów.

Warto zaznaczyć, że część trasy, pozbawioną sieci trakcyjnej, tramwaje pokonują na zasilaniu bateryjnym. Więcej o zastosowanych na luksemburskiej linii tramwajowej nietypowych rozwiązaniach można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Jakie inwestycje tramwajowe z funduszy FEnIKS?

Prawo & Finanse

Łódź: Jakie inwestycje tramwajowe z funduszy FEnIKS?

Roman Czubiński 10 lipca 2024

GZM współwłaścicielką Tramwajów Śląskich. Co dalej?

Prawo & Finanse

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Olsztyn. Pierwsze wyniki przewozowe nowych linii tramwajowych

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Jakie inwestycje tramwajowe z funduszy FEnIKS?

Prawo & Finanse

Łódź: Jakie inwestycje tramwajowe z funduszy FEnIKS?

Roman Czubiński 10 lipca 2024

GZM współwłaścicielką Tramwajów Śląskich. Co dalej?

Prawo & Finanse

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Olsztyn. Pierwsze wyniki przewozowe nowych linii tramwajowych

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5