W Szwecji ruszyła pierwsza nowa sieć tramwajowa. W Święto Łucji, 13 grudnia, zainaugurowano przewozy w Lund na trasie o długości 5,5 km.
Linia o długości 5,5 km łączy Lund C ze Szpitalem Uniwersyteckim w Skåne, Politechniką w Lund, wioskami badawczymi Ideon i Medicon Village, obszarem Sony-Ericsson oraz ośrodkami badawczymi MAX IV i ESS. Jej budowę rozpoczęto w 2017 r. Wzdłuż trasy przewidziano obszary nowej zabudowy. Docelowo, w obszarze obsługi tramwaju może mieszkać 50 tys. osób.
Pierwszy tramwaj odjechał w minioną niedzielę 13 grudnia o 13:30. – Teraz nadszedł czas, aby zainaugurować pierwszy nowy szwedzki tramwaj od 100 lat, nowoczesny i klimatyczny, który łączy nasze średniowieczne centrum miasta z nową zrównoważoną dzielnicy z dwoma wiodącymi na świecie ośrodkami badawczymi. Tutaj historia i przyszłość spotykają się na ścieżce wyznaczonej przez innowacje, naukę i przedsiębiorczość. Chciałbym podziękować wszystkim mieszkańcom Lund za cierpliwość w czasie budowy i cieszę się, że ruch w końcu może się rozpocząć – mówi Philip Sandberg, prezes zarządu miasta.
Przejazd całej trasy zajmuje 14,5 min. W sumie uruchomiono dziewięć przystanków. Średnia prędkość przejazdu to 21,5 km/h. Do końca stycznia tramwaje kursują co 20 minut w dzień roboczy i co 30 minut w dzień wolny. Od lutego ma zostać zwiększona częstotliwość.
Siedem tramwajów Urbos 100 dostarczyła firma CAF. Kontrakt obejmuje też 10-letnią usługę utrzymania. Pojazdy o długości 33 m zabierają 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Poszczególne pojazdy otrzymały nazwy, które są nawiązaniem do cech miasta Lund: młodość, humor, wiedza, historia, innowacje, kultura i świat.
Koszt inwestycji to ok. 1,5 mld koron (ok. 654 mln zł).