Samorząd Lutomierska jest przychylny zaproponowanej przez władze wojewódzkie koncepcji sfinansowania remontu nieczynej linii tramwajowej ze środków CPK. Samorząd czeka jednak na szczegółowe propozycje dotyczące kosztów inwestycji. Za wzór stawia sobie natomiast współpracę międzygminną, która doprowadziła do remontu linii pabianickiej.
W zeszłym tygodniu marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber i prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild
przedstawili nowy scenariusz przywrócenia przewozów na nieczynnej od 2019 r. linii tramwajowej z Łodzi przez Konstantynów Łódzki do Lutomierska. Remont połączenia miałby być przynajmniej częściowo finansowany w ramach funduszu projektów uzupełniających wizję CPK. Przedsięwzięcie znalazło się już na odpowiedniej liście przyjętej na szczeblu rządowym.
Wzorem dla Lutomierska jest modernizacja linii pabianickiejJak zauważył sam marszałek Grzegorz Schreiber, nie było jednak pewne, czy gmina Lutomiersk wciąż chciałaby uruchomienia przewozów. O aktualności dotychczasowych deklaracji dotyczących dążenia do modernizacji zdegradowanej trasy i przywrócenia komunikacji zapewnił nas dziś Krzysztof Paczkowski, inspektor w Referacie Rozwoju Gospodarczego i Zamówień Publicznych w Urzędzie Gminy Lutomiersk. Określa on przy tym zapowiedzi samorządu wojewódzkiego jako optymistyczne i dające realną szansę na realizację głównych założeń rozważanej inwestycji.
– Modernizacja torowiska w gminie Lutomiersk powinna przebiegać w sposób kompleksowy wspólnie z modernizacją torowiska na terenie miast Łódź i Konstantynów Łódzki – podkreśla przy tym nasz rozmówca. Jako dobry przykład realizacji podobnego przedsięwzięcia podaje on toczącą się inwestycję dotyczącą innej odnogi sieci łódzkich tramwajów podmiejskich: biegnącej do Pabianic przez Ksawerów. Przekonuje on, że w przypadku linii lutomierskiej również potrzebna jest szeroka współpraca międzygminna.
Wciąż nie są znane szczegóły finansowania – W chwili obecnej gmina Lutomiersk oczekuje przedstawienia dalszych wytycznych określających nową koncepcję finansowania przedmiotowego przedsięwzięcia – zaznacza przy tym Krzysztof Paczkowski. Dotychczas autorzy aktualnej wizji nie zaprezentowali bowiem np. założeń podziału kosztów pomiędzy CPK, województwo i gminy. Nie jest przy tym tajemnicą, że dla małego samorządu z Lutomierska wyłożenie znaczących środków na wkład własny inwestycji może okazać się barierą bardzo trudną do pokonania.
Do 2012 r. linia tramwajowa do Lutomierska obsługiwana była przez osobną spółkę Tramwaje Podmiejskie, która została wydzielona w latach 90. zeszłego stulecia z MPK-Łódź. Potem przewozy przejął znów największy łódzki operator. Likwidacja kursów i zastąpienie ich autobusami związane były z bardzo złym stanem technicznym infrastruktury.