Gmina Lutomiersk jest zadowolona z funkcjonowania zastępczej linii autobusowej 43B do Łodzi. Nie odstępuje jednak całkowicie od planów modernizacji zdegradowanej infrastruktury tramwajowej. Środki na nią musiałby jednak wyłożyć równiez marszałek województwa łódzkiego.
W maju informowaliśmy na naszych łamach, że władze Konstantynowa Łódzkiego pomimo otrzymania dofinansowania w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych
najprawdopodobniej nie zrealizują samodzielnie inwestycji polegającej na remoncie trasy tramwajowej do Łodzi. Władze miasta twierdzą bowiem, że nie mają wystarczających środków, by pokryć niezbędny wkład własny, i proponują nowy podział finansowania przedsięwzięcia. Zgodnie z nim z budżetu samorządu gminnego pochodzić miałoby tylko 5 proc. środków. 10 proc. dołożyłby łódzki marszałek wojewódzki.
To gmina Lutomiersk zaproponowała wkład marszałka Podobne jest aktualne stanowisko gminy Lutomiersk. Przypomnijmy, że w marcu tego roku przestała tam docierać tramwajowa linia 43, a łódzkie MPK deklaruje, że nie wznowi kursów, jeśli nie zostanie przeprowadzony kompleksowy remont zdegradowanej infrastruktury. – Inicjatorem wprowadzenia nowego podziału finansowania planowanej modernizacji linii tramwajowej Łódź – Konstantynów – Lutomiersk jest gmina Lutomiersk – podkreśla przy tym Tadeusz Borkowski, wójt Lutomierska.
Wskazuje on, że już 26 lutego tego roku, a więc jeszcze przed wstrzymaniem kursów tramwaju, Rada Gminy Lutomiersk przyjęła uchwałę, w której apeluje do marszałka województwa Grzegorza Schreibera o podjęcie wspólnych działań na rzecz remontu torowiska i sieci energetycznej. We wspomnianym dokumencie samorządowcy zaproponowali zgodny z aktualnymi oczekiwaniami Konstantynowa Łódzkiego podział kosztów. Zgodnie z nim 10 proc. niezbędnych środków musiałoby pochodzić wprost z budżetu województwa (a dodatkowo najprawdopodobniej 85 proc. z zarządzanego przez UMWŁ RPO).
Remont infrastruktury w Lutomiersku bez inwestycji w Konstantynowie nie ma sensu – Modernizacja linii tramwajowej jest kosztowna i stanowi duże obciążenie dla budżetów samorządów – argumentuje nasz rozmówca. – Tym niemniej uważam, że istnieje konieczność potraktowania sieci tramwajów podmiejskich jako inwestycji strategicznej regionalnie. W związku z tym powinna być ona finansowana jako Zintegrowana Inwestycja Terytorialna i realizowana przez miasta Łódź i Konstantynów Łódzki oraz gminę Lutomiersk przy współudziale samorządu województwa z wykorzystaniem środków UE oraz krajowych środków budżetowych – stwierdza. Dodaje także, że tak istotne przzedsięwzięcie powinno zostać objęte patronatem marszałka „na wzór Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”.
Wójt gminy Lutomiersk podkreśla również, że sens modernizacji linii tramwajowej na terenie gminy Lutomiersk w dużej mierze uzależniony jest od planów Konstantynowa. Ten musiałby bowiem przeprowadzić prace na odcinku od trójkąta manewrowego, na którym zawracały kursy w skróconej relacji Konstantynów – Łódź, do granicy z gminą Lutomiersk. – Na chwilę obecną Konstanynów Łódzki nie jest zainteresowany modernizacją wyżej wymienionego fragmentu linii – mówi Tadeusz Borkowski.
Jest lepiej, niż było w czasach tramwaju i PKSNasz rozmówca ocenił również, że wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej MPK-Łódź w zamian za zawieszone połączenie tramwajowe i zlikwidowaną linię PKS Łódź przyczyniło się do poprawy obsługi komunikacyjnej gminy. – Liczba kursów w dni robocze oraz w soboty i niedziele jest wystarczająca i w pełni zaspokaja potrzeby transportowe naszych mieszkańców – stwierdza.