Gmina Lutomiersk zapowiada przeprowadzenie doraźnych prac remontowych, które pozwolą na utrzymanie przejezdności linii tramwajowej do Konstantynowa Łódzkiego i Łodzi. Samorząd ma też plan pozyskania dużej dotacji unijnej. Na razie odpowiedni projekt znajduje się jednak na liście rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego.
Po latach niepewności pojawia się szansa na zapewnienie trwałego dalszego funkcjonowania linii tramwajowej z Łodzi do Lutomierska na jej końcowym odcinku Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Większość kursów linii 43 kończy bieg na pośrednim trójkącie manewrowym w Konstantynowie, a trasa od tego krańca do granicy z Łodzią
będzie najprawdopodobniej modernizowana dzięki środkom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Być może z tego samego źródła będą pochodzić fundusze, które pozwolą gminie Lutomiersk na przeprowadzenie remontu swojej części trasy.
Modernizacja linii warta jest nieco ponad 10 mln zł – Rada Stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny przyjęła aktualizację Strategii ŁOM 2020+ uwzględniającą m.in. projekt pn. Modernizacja torowiska tramwajowego na terenie Gminy Lutomiersk – powiedział nam wójt Lutomierska Tadeusz Borkowski. Stowarzyszenie pełni rolę instytucji pośredniczącej w przyznawaniu funduszy w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. – W chwili obecnej przedsięwzięcie znajduje się na liście projektów rezerwowych – precyzuje nasz rozmówca, dodając, że jego realizacja możliwa będzie w przypadku pojawienia się dodatkowych środków.
– Orientacyjny koszt całkowity projektu wynosi 10 mln 580 tys. zł – wylicza wójt Lutomierska. Gmina liczy, że uda jej się pozyskać ok. 7 mln 300 tys. zł. Choć – inaczej niż w przypadku podobnych inwestycji zaproponowanych przez władze Konstantynowa Łódzkiego i Zgierza – możliwość realizacji prac na wspomnianej trasie jest bardzo niepewna, samą koncepcję ich przeprowadzenia można uznać za przełom. Dotychczas wydawało się bowiem, że modernizacja torów do zaledwie 1,5-tysięcznej wsi jest w ogóle niemożliwa.
Kolejny kontrakt dla krakowskiego ProgreguNiezależnie od nadziei na kompleksowe prace lokalny samorząd podjął już decyzję o realizacji najpilniejszych robót, które pozwolą utrzymać przejezdność trasy, jeszcze w te wakacje. – Planujemy wymianę słupów trakcyjnych w Mirosławicach i Kazimierzu – informuje nas Tadeusz Borkowski, dodając, że niepodjęcie naprawy w najbliższym czasie wiązałoby się z
koniecznością ponownego zawieszenia ruchu (w zeszłym roku przez kilka miesięcy kursy
były wstrzymane z powodu podmycia torów na terenie Konstantynowa Łódzkiego).
Wymienione ma zostać dziewięć słupów, a koszt prac wyniesie 120 tys. zł. Rozstrzygnięty został już przetarg na przeprowadzenie robót. – Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Progreg Budownictwo sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie – relacjonuje wójt. To w ostatnim okresie bardzo aktywny na łódzkim rynku infrastrukturalnym podmiot – realizował on niedawno
podobne, ale dużo szersze prace na zlecenie gmin Pabianice i Ksawerów.