Dużym sukcesem zakończyły się zdaniem władz województwa łódzkiego negocjacje z rządem dotyczące budowy linii kolei dużych prędkości przez aglomerację łódzką. W ramach budowy CPK ma zostać bowiem wyremontowana nieczynna linia tramwaju podmiejskiego do Lutomierska. Na razie zadeklarowano na ten cel środki z budżetu centralnegoo. Nie wiadomo, jak dużo pieniędzy musiałyby wyłożyć gminy Konstantynów Łódzki i Lutomiersk.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował dziś w Łodzi o nowym, dość niespodziewanym pomyśle finansowania modernizacji nieczynnej linii tramwaju podmiejskiego do Lutomierska. Przedsięwzięcie ma być finansowane w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka budująca lotnisko i rozgałęziające się zeń linie kolejowe zrezygnowała bowiem z prowadzenia jednej z tzw. szprych kolejowych przez Konstantynów. W zamian zamierza wesprzeć przywrócenie kursów zawieszonej w 2019 r. linii 43B.
Decyzja o wsparciu podjęta na szczeblu rządowym
– Na mocy decyzji pełnomocnika rządu Marcina Horały reaktywacja linii do Luromierska zostaje uznana jako jeden z projektów komplementarnych, które będą mogły korzystać z finansowania w ramach projektu CPK – potwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny. – O to bowiem chodzi w programie CPK, by mieszkańcy mieli lepszy dostęp do transportu publicznego. Wspieramy lokalne inicjatywy, które czynią go bardziej konkurencyjnym – stwierdził. Dodał, że liczy na przychylne przyjęcie rozwiązania przez mieszkańców, którzy wcześniej wyrażali w konsultacjach niezadowolenie z pomysłu przeprowadzenia przez Konstantynów Łódzki trasy kolei dużych prędkości. Ocenił on, że dziś wielu Polaków jest zmuszonych do korzystania z samochodu.
Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber przypomniał natomiast, że samorząd regionu wsparł już w ramach RPO prace dotyczące odcinka Łódź – Konstantynów Łódzki. – Pojawia się możliwość poprowadzenia tej trasy dalej. To niewątpliwie duży sukces, że takie zapewnienie możemy dziś usłyszeć – stwierdził.
Droga do rozpoczęcia remontu jest wciąż bardzo długa
Nie jest jednak wciąż pewne, że realizacja planowanej inwestycji dojdzie do skutku. Marszałek powiedział bowiem, że nie jest jeszcze jasne, czy gmina Lutomiersk wyrazi zainteresowanie wznowieniem kursów tramwajowych, choć zaznaczył, że dotychczas deklaracje lokalnego samorządu na to wskazywały. Nie dokonano tez precyzyjnego podziału kosztów prac. Mikołaj Wild przekonywał, że najważniejszym krokiem jest wyznaczenie celu, jakim jest modernizacja trasy. Droga dojścia do niego będzie zaś przedmiotem dalszych negocjacji.
Przedstawiciele województwa i CPK nie odpowiedzieli też na pytanie o możliwy horyzont czasowy uruchomienia przewozów. – Nie chciałbym składać takiej deklaracji, jest na to za wcześnie – stwierdził Grzegorz Schreiber. – Chciałbym jednak, by tramwaj wrócił jak najwcześniej – dodał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.