Stan linii tramwajowej Konstantynów Łódzki – Lutomiersk jest zły. Niezbędne są prace w zakresie torowiska, sieci energetycznej i podstacji, ale na razie nie ma pewnego planu ich przeprowadzenia. Może to doprowadzić do rychłego wstrzymania przewozów na kolejnej trasie wchodzącej w skład sieci łódzkich tramwajów podmiejskich.
Od dłuższego czasu łódzka sieć tramwajów podmiejskich pogrążona jest w zapaści. Choć
udało się doprowadzić do zgromadzenia środków na remont trasy do Ksawerowa i Pabianic, modernizacja infrastruktury na pozostałych odcinkach nie jest pewna. Rok temu zawieszony został ruch na
linii ozorkowskiej i zgierskiej – i tylko w przypadku tej drugiej istnieją w tej chwili realne szanse na wznowienie obsługi połączeń.
Stan linii pod każdym względem jest niezadowalający Niemal dokładnie rok po wstrzymaniu przewozów na najdłuższej z odnóg dojść może do zakończenia eksploatacji kolejnej z tras – biegnącej do Lutomierska. Linia 43A nadal mogłaby kursować pomiędzy Łodzią a Konstantynowem Łódzkim, ale los połączeń oznaczonych w rozkładzie jako 43B (Łódź – Konstantynów – Lutomiersk) pozostaje obecnie niepewny. Przewoźnik potwierdza bowiem problemy z eksploatacją wysłużonej infrastruktury.
– Stan techniczny trasy do Lutomierska nie jest zadowalający – przyznaje Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. – Dotyczy to zarówno sieci trakcyjnej, torowiska, jak i podstacji – dodaje. Wskazuje przy tym, że ewentualna decyzja o zawieszeniu funkcjonowania połączenia będzie leżeć w gestii Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Najprawdopodobniej nie dojdzie więc do powtórzenia sytuacji, w której to MPK wstrzymuje obsługę ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów i osób postronnych.
Autobusy PKS kursują przynajmniej jeszcze przez dwa miesiąceRatunkiem dla linii byłby jej kompleksowy remont. Szansą na jego przeprowadzenie byłoby przyznanie gminie Lutomiersk środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Przedsięwzięcie zostało uwzględnione wśród projektów, które byłyby realizowane w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, ale zostało wpisane jedynie na listę rezerwową.
Sytuacja komunikacyjna Lutomierska jest trudna nie tylko z uwagi na potencjalną możliwość rezygnacji z obsługi ruchu tramwajowego. Do wsi dociera bowiem także linia łódzkiego PKS Łódź – Lutomiersk – Szydłów, która komunikuje miejscowości z częścią Łodzi nieobsługiwaną przez tramwaj podmiejski. Gmina Lutomiersk doszła do porozumienia z przewoźnikiem, który
chciał wcześniej zlikwidować kursy wraz z początkiem 2019 r. Umowa zawarta przez samorząd i PKS obowiązuje jednak tylko do 29 marca.