We Lwowie podpisano dziś umowę z firmą Elektrontrans (z grupy Elektron) na dostawy 10 nowych tramwajów. Zakup jest możliwy dzięki kredytowi z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Miasto zapowiada zakupy 100 elektrobusów i 100 trolejbusów bateryjnych.
Przedmiotem zawartej dziś (2 września) umowy jest dostawa 10 nowych tramwajów. Zwycięzca – joint-venture Elektrontrans i Eletronmasz – dostarczy pięcioczłonowe pojazdy o długości 30,2 m i szerokości 2,3 m. Tramwaje mają być w pełni niskopodłogowe.
– Elektrontrans miał poważnych konkurentów i wygrał [przetargiem było zainteresowanych kilka firm, ale ostatecznie ofertę złożył jedynie Elektrontrans – red.]. Dla mniej to podwójny zaszczyt. Chciałbym, aby większość pojazdów komunikacji miejskiej w naszym kraju powstała na Ukrainie. I chciałbym, żeby maksymalnie dużo pojazdów powstawało we Lwowie –mówi Andrij Sadowy, burmistrz Lwowa. – Bardzo bym chciał, żeby był w zakładach we Lwowie hałas, by pracowały na trzy zmiany, by powstały nowe miejsca pracy, a podatki trafiały do budżetu miasta. Gdyby państwo choć trochę posłużyło się przykładem Lwowa, sytuacja radykalnie odmieniłaby się. W tej chwili na Ukrainie potrzebujemy 30 nowych pojazdów. Chciałbym, żeby były to głównie pojazdy elektryczne, bo to ekologia. Chciałabym również, aby zostały przyjęte odpowiednie ustawy w Radzie Najwyższej, a ukraińscy producenci mieli pierwszeństwo. W tak niestabilnych czasach trzeba zadbać o to, by jak najwięcej hrywien zostało w domu – mówi Sadowy.
Pierwszy pojazd powinien zostać dostarczony w ciągu 18 miesięcy od płatności, a ostatni – w ciągu 24 miesięcy. – Zgodnie z naszymi planami do końca 2025 r. powinniśmy całkowicie zmodernizować i unowocześnić flotę tramwajową, a mianowicie – zakupić 10 nowych pięcioczłonowych tramwajów oraz wyremontować i zmodernizować do 50 starych Tatr KT4SU, a tym samym znacząco zmienić jakość komunikacji miejskiej – mówi Andrij Swyczo, szef przedsiębiorstwa Lwiwelektrotrans.
Zakup jest finansowany ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 12 mln euro. Miasto zapewnia natomiast kwotę w wysokości 8,8 mln euro. W sumie EBI udzielił ramowej pożyczki w wysokości 200 mln euro jedenastu miastom na Ukrainie.
Lwów przygotowuje też dokumentację na zakup 100 autonomicznych trolejbusów oraz planuje zakup 100 elektrobusów. Trwa też przetarg na zakup 100 autobusów. W ciągu dwóch lat – wliczając tramwaje z właśnie podpisanej umowy – miasto spodziewa się wprowadzić do ruchu 310 nowych pojazdów. Nowe autobusy mają zastąpić obecnie kursujące na wielu trasach minibusy.
– Lwów to miasto, które od wielu lat daje przykład na Ukrainie w zakresie odnowienia transportu. I tutaj mamy jasne stanowisko – to pojazdy elektryczne powinny dominować. Przede wszystkim jest to kwestia ekologii, bo 30% wszystkich chorób na świecie bierze się od złej jakości powietrza. Po drugie – jest to opłacalne finansowo. Ponadto niskopodłogowe tramwaje i trolejbusy produkowane tu we Lwowie przyczyniają się do komfortowego poruszania się po mieście dla wszystkich jego mieszkańców, także tych o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Andrij Sadowy, burmistrz Lwowa. Jak dodaje, planowane jest budowa trasy tramwajowej z centrum do ambulatorium (w ciągu ul. Mykołajczuka).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.